Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
Rugbrød med laks og rejer

Rugbrød med laks og rejer indeholder i hvert fald mindst to af de gode ingredienser - laks og rejer.

© colourbox.com

 

Skrevet af: 

 

Spis vinterdepressionen væk

18. feb. 2010 07.00 Sundhed

Vinteren kan have indflydelse på dit humør. Mange oplever nedtrykthed og træthed efter flere måneder med mørke, sne og kulde og for lidt sol og dagslys. Det kan i værste fald ende i en depression. Men du kan selv gøre noget for at undgå det. Den rigtige kost kan hjælpe dig med at tage forskud på foråret og få humøret og energien tilbage.

En fremherskende teori er, at når humøret daler, er det fordi, der sker en forstyrrelse i hjernens kemi. Dit humør er altså afhængig af, at forskellige kemiske stoffer i din hjerne fungerer korrekt hele tiden.

Serotonin transporterer dit humør
Hjernen sender et signal til dig om, hvornår du skal være glad. Det kan f.eks. være, at du har fået en god karakter på studiet, du har ferie fra arbejdet, eller at du har fødselsdag.

Og netop disse signaler bliver transporteret via dine nervebaner i hjernen. Nervebanerne hænger ikke sammen, og derfor skal signalet på et tidspunkt transporteres over et mellemrum mellem nervebanerne. Dvs. fra den ene ende af en nervebane over til den anden ende af en ny nervebane. Forestil dig, at signalet er en båd der skal krydse en flod og at båden er lastet med godt humør.

Netop i dette mellemrum skal signalet faktisk have hjælp til at komme over mellemrummet af et kemisk stof, der hedder serotonin.

Din kost kan bidrage til at producere mere serotonin
Serotonin dannes i hjernen ud fra et andet stof, som hedder tryptofan. Og netop tryptofan findes i visse madvarer, og dit valg og din sammensætning af madvarer kan være med til at støtte og styre hjernens humørbringende signalstoffer.

Kosten har dog ikke så stor effekt, at den kan gøre en svær eller moderat depressiv rask, men man skal ikke undervurdere kostens effekt alligevel. Via kostens indhold af tryptofan og dermed dannelsen af serotonin, kan du stimulere deres funktion.

Og jo mere en nervebane bliver brugt og stimuleret, jo lettere forløber signalerne gennem mellemrummet mellem to nervebaner.

Et højt indhold af serotonin i hjernen, giver ikke kun godt humør, men også mange andre fordele som, at det er beroligende, afstressende, smertestillende og nedsætter appetitten.

Kulhydrat er en vigtig hjælper
For at styrke dit nervesystem er det vigtigt at have fokus på, at dine madvarer har et højt indhold af tryptofan, for at danne mere serotonin i hjernen. Men tryptofan, som findes i proteinrige fødevarer såsom nødder, kød, fisk, æg m.m. skal desværre kæmpe med andre stoffer i blodet, om at få lov til at "få en plads" i den transportvogn, der kører til hjernen.

De andre stoffer skal helst ikke optage alle pladserne, for så er der ikke plads til tryptofan. Heldigvis er det her, at kulhydrat kommer ind i billedet. Fordi hvis du spiser kulhydrat, frigør det insulin. Og netop insulin transporterer alle de andre stoffer væk og dermed kommer tryptofan i overskud og kan snuppe en plads på transportvognen til hjernen.

Hvad skal du spise?
Udfra ovenstående forklaring, kan du måske regne ud at det er vigtigt at spise både proteinholdige fødevarer, da de indeholder tryptofan, og kulhydratrige fødevarer til at frigøre insulin.

Fødevarer der har et højt indhold af tryptofan er bl.a.:

  • Sojabønner
  • Sesamfrø
  • Cashewnødder
  • Jordnødder
  • Skinke
  • Tun
  • Gås
  • And
  • Kylling
  • Laks
  • Rejer
  • Æg

Derudover er det vigtigt også at indtage kulhydrat f.eks. i form af grøntsager, frugt, kartofler, pasta, brød og ris.

Selvom fedt ikke er nævnt, så har fedt også mange livsvigtige funktioner for dig. Fedtstoffer indgår bl.a. i nervecellernes overflade og gør dem smidige, så signalerne forløber lettere. Desuden er der fundet flere sammenhænge mellem depressioner og fedtstofmangel. Derfor er fedtstoffer også en vigtig del af en humørgivende kost.

Spis gerne de umættede af slagsen, som olivenolie, rapsolie, nødder, avocado og fede fisk. Så forbygger du også risikoen for at udvikle åreforkalkning og blodpropper.

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The remote server returned an error: (404) Not Found.

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Artikler

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.