Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

© Colourbox.com

 

Skrevet af: Katja Maria Jackson

 

Få et sundt indeklima

26. okt. 2010 12.00 Sundhed

I takt med at det bliver koldere udenfor, tilbringer vi mere tid indendørs. Udluftning sker heller ikke helt så ofte, som om sommeren. Dårligt indeklima kan være årsag til bl.a. hovedpine, træthed, hoste og kløe. Kunne du godt tænke dig at undgå disse symptomer, så læs med i DR Sundheds guide til et sundere hjem.

1) Luk lyset ind
Dagslys er sundt for humøret - og for indeklimaet. Mangel på lys giver kold og klam luft. Hav gardinerne trukket fra, så ofte som muligt.

2) Ryg ikke indenfor
Røg indeholder over 4.000 kemiske stoffer. Nogle generer slimhinderne, andre kan fremkalde allergi og kræft. Det betyder muligvis ikke noget for dig, men det kan være at dine husdyr og børn, er af en anden overbevisning. Ryg derfor så vidt muligt kun udenfor. Samme princip gælder for stearinlys, der afgiver røgpartikler. Når du har slukket et stearinlys, så luft ud efterfølgende.

3) Skær ned på parfumen
Håndsæber, spraydeodorant, parfumer, hårspray og rengøringsmidler med parfume skal begrænses. Rigtig mange mennesker har parfume allergi. Sørg for kun at sprøjte dig med diverse produkter på badeværelset med lukket dør, og luft ud efterfølgende. Brug helst neutrale rengøringsmidler, sæber, vaskepulvermærker, deodoranter og hårprodukter.

4) Luft ud
Åbn døre og vinduer og lav gennemtræk to til tre gange om dagen i 5-10 minutter.

5) Indret rengøringsvenligt
Indret dit hjem, så det er nemmest muligt at gøre rent. I stedet for åbne frie hylder, så overvej en reol med glaslåger, så du undgår for meget støv. Hav lette gardiner og undgå for mange langhårede tæpper. Sørg for at benene på din seng er høje nok til at en støvsuger kan komme ind under. Gør det samme med sofaen og andre ting der står på gulvet.

6) Hold madosen i køkkenet
Luk døren til køkkenet når du laver mad. Hvis du har et åbent samtalekøkken, er det meget vigtigt, med en god emhætte. Sørg for altid at bruge emhætten. Selv når du bare koger æg. Emhættens kulfilter skal helst skiftes hver fjerde måned. Og i samme omgang, kan fedtfilteret rengøres. De fleste kan komme i opvaskemaskinen.

7) Undgå husstøvmider
Husstøvmider lever i miljøer med høj luftfugtighed. Det er f.eks. i din seng, fordi vi sveder om natten. Skift sengetøj regelmæssigt, og flyt dynen fra sengen når du står op om morgenen, så madrassen kan få luft. Din dyne og hovedpude har godt af at blive vasket 2-4 gange om året ved 60 grader.

8) Hold temperaturen på 20-22 °C
Temperaturen i dit hjem har betydning for, hvor fugtigt der bliver. 20-22 °C er den optimale rumtemperatur for et godt indeklima. Lavere temperaturer øger luftfugtigheden. Kan du bedst lide at sove køligt, kan du godt sænke nattemperaturen i soveværelset til 2-3 °C mindre, men sov med lukket dør, så dine andre radiatorer ikke kommer på overarbejde.

Send eller anbefal link

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The remote server returned an error: (404) Not Found.

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.