Nu kommer den store flyver...
22. feb. 2012 15.40 SundhedAlle de tarvelige kneb er måske skønne spildte kræfter. Et nyt britisk studie viser nemlig, at små børn, der får lov til at spise selv, bliver både mere sunde og får en bedre vægt.
Et nyt studie af britiske poder tyder på, at det at spise selv, og desuden det at spise ikke-mosede madvarer, giver små børn en bedre kropsvægt og en sundere ernæring, end hvis de får serveret most mad på en ske af forældrene, skriver Videnskab.dk.
-Vældigt spændende, og egentlig et ganske logisk resultat, kommenterer lektor og ernæringsforsker ved afdeling for folkesundhed, idræt og ernæring på Universitetet i Agder, Nina Øverby.
De 155 babyer i studiet blev delt i to grupper, hvor den ene fik most mad fra forældrenes hånd, mens babyerne i den anden gruppe fik lov til at udfolde sig i et udvalg af forskellige grupper af madvarer som grøntsager, kulhydrater, proteiner og frugt.
Efter at have fulgt børnene til de blev seks år, fandt forskerne fra Univeristy of Nottingham, at der var flere overvægtige blandt de børn, som var blevet madet med mos, end i den anden gruppe.
Der var slet og ret en større chance for, at de babyer, som spiste hel mad selv, var sunde og normalvægtige, end de som fik puré ind med teske.
Babyerne, som spiste selv, kunne bedst lide sund kulhydratmad, for eksempel i form af ristet brød. De mos-sluprende børn kunne bedst lide andet mad med sød smag, ifølge forældrenes indrapportering.
-Vores studie tyder på, at madtilvænning anført af babyen selv, kan have en positiv indvirkning på det at kunne lide den mad, som udgør byggestenene i sund kost, som for eksempel kulhydrater, siger forskerne i pressemeddelelsen fra det britiske universitet.
Oveni lægger de så også en anden årsag til, at babyerne, som spiste ikke-most mad, foretrak kulhydratmaden, nemlig at det var den nemmeste mad at tygge. Og der var kun få rapporter om, at børnene fik madvarer galt i halsen, skriver Videnskab.dk.