preload loader
Det kan være en stor hjælp at tage kontakt til en coach eller en træner, hvis du gerne vil det sidste skridt fra overvejelse ud i forberedelse og aktiv handling.
 

De fem trin til motivation

Uanset hvor højt løbeskoene skriger i skabet, eller hvor meget den dårlige samvittighed nager, så er det ikke altid lige let at komme op af sofaen og af sted på den der løbetur.

Ha' det godt har set nærmere på begrebet motivation, hvad det er for en størrelse, hvordan vi kan hjælpe den på vej og ikke mindst, hvordan vi kan bevare den.

De fem trin
Menneskets motivation kan inddeles i fem faser eller fem trin. Uanset hvor aktiv eller inaktiv du er, befinder du dig et sted på denne trappe.

Når du ligger hjemme i sofaen og ser 9. genudsendelse af Melrose Place er du på Trin 1: Før-overvejelse.

Her er du ubevidst inaktiv og altså ubevidst usund. Du lever typisk fint med din tilstand og har ikke dårlig samvittighed over din livsførelse. Der findes dog ikke mange mennesker tilbage i Danmark, som i sandhed er ubevidste om deres sundhedstilstand.

Langt de fleste har på et tidspunkt hørt, at de bør dyrke 30 minutters motion om dagen, eller spise 600 gram frugt og grønt etc.

Langt de fleste har derfor en smule dårlig samvittighed over, at de ikke tager sig sammen til at være mere aktive og befinder sig derfor i stedet på Trin 2: Overvejelsesfasen.

Her er du klar over, at du bør gøre noget og du ser måske misundeligt på cyklisterne gennem ruden fra din bil. Måske overvejer du hvilken form for motion, der kunne være noget for dig.

Trin 3 - Forberedelsesfasen er vigtig ikke at glemme. Mange springer direkte fra deres overvejelser og direkte ud i aktiv handling, med det resultat, at de hurtigt falder tilbage på trappen og ender tilbage i overvejelsesfasen.

Skal du starte en ny tilværelse med aktiv træning, er det vigtigt, at du bruger tid på at forberede dig ordentligt.

Først og fremmest skal du finde ud af hvilken eller hvilke sportsgrene, der passer til dig, og den tid du har til rådighed. Hvad er realistisk for dig at nå? Hvornår på dagen skal det foregå? Hvilket udstyr får du brug for? Hvem skal støtte og hjælpe dig? Skal du måske meldes på et hold eller ind i en klub? Der er mange ting, der skal være på plads, hvis dit skridt ud i aktiv handling skal blive succesfuldt.

Når det er sagt så gælder det dog ikke som dårlig undskyldning, at du ikke har trænet i dag, fordi du forbereder dig - på et tidspunkt gælder det bare om at komme af sted!

Når du så er kommet af sted, har du automatisk taget et stort trin op af trappen til Trin 4: Handlingsfasen.

På dette trin er du kommet i gang med at være aktiv. Der er ingen der siger at du skal af sted hver dag og kunne løbe en maraton i næste uge, nej du skal simpelthen bare være i gang med at udføre de drømme du havde i overvejelsesfasen og som du har planlagt i forberedelsesfasen.

Husk på at sætte realistiske mål, så du får nogle succesoplevelser i starten. Det er okay at have et stort forkromet mål at se frem mod, men du mister lynhurtigt motivationen, hvis ikke du kan dele det uoverskuelige projekt op i mere opnåelige delmål.

Er dit mål at kunne løbe 5 kilometer, så kan det måske være nok de første uger bare at gå en rask aftentur i træningstøjet to gange om ugen. På denne vis får du succes, der sikrer dig, at du kan holde motivationen, og ikke falder ned af trappen med det samme igen.

Den sidste fase indtræder først efter du har holdt dig i gang med en aktiv hverdag i op til et halvt år.

Trin 5 - Vedligeholdelsesfasen
befinder du dig på, når du har fået gjort motion til en fast rutine i din hverdag og et element du helst ikke vil undvære. Du skal ikke længere tvinge dig selv af sted, men du nyder det.

Desværre vokser træerne ikke ind i himlen. Du kan sagtens falde ned af trappen igen, selvom du på et tidspunkt har nået det højeste trin. Det er meget normalt at få et motivationsmæssigt "tilbagefald", hvis der f.eks. er en travl periode på arbejde, bøvl i familien, ferietid eller andet, der ryster ved rutinerne.

Coaching
Det kan være en stor hjælp at tage kontakt til en coach eller en træner, hvis du gerne vil det sidste skridt fra overvejelse ud i forberedelse og aktiv handling.

 

Send eller anbefal link

 

Tips fra DR bliver ikke opdateret

De tips du finder på denne side er en samling af tips fra DRs programmer gennem tiden. Siderne bliver ikke opdateret.

 
 
Bonderøven
 
 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.