preload loader
Vand
 

Fakta om dehydrering

Du består af vand
Vand udgør op til 80% af din hjerne og det er et essentielt element, når hjernen skal fungere. Samtidig er ca. 60% af din kropsvægt vand. Så det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, at vi har brug for vand for at kunne fungere!

Væskebalancen
Væskebalancen er differencen mellem hvor meget væske vi indtager og hvor meget vi udskiller via sved, urin, osv.. Du er dehydreret når væskebalancen er i minus. Selvom mennesker kan klare sig relativt længe uden mad, så kan vi kun overleve ganske få dage uden væske, fordi kroppen ganske enkelt har brug for væske for at de millioner af processer, der skal til for at holde din krop og hjerne kørende.

Sådan føles det, når du får for lidt
Er du dehydreret, vil det kunne påvirke hvordan din hjerne fungerer, dine indlæringsevner, din krops præstationsevne, din generelle energi og, ikke mindst, dit humør.

Symptomer på mild dehydrering kan være:

  • du bliver træt
  • du får hovedpine
  • du føler det som om du havde jetlag
  • du bliver mindre årvågen
  • du får sværere ved at koncentrere dig
  • du får lyst til at spise noget, gerne noget salt
  • din søvnkvalitet falder
  • din stress-tolerance falder

Din mentale præstationsevne, bl.a. din opmærksomhed, din koncentration og din evne til at huske ting, kan være faldet med helt op til 10 % før du mærker, at du er tørstig. Jo mere dehydreret du bliver, jo mere falder din præstationsevne.

Alt i alt en sikker opskrift på, hvordan du skyder din præstationsevne i sænk, mister din energi og får humøret helt ned i kulkælderen.

Får du nok?
Hvordan finder du så ud af, om du får nok væske eller om du er dehydreret? Det er faktisk ganske enkelt. Har du ikke tisset længe eller er urinen mørkere end citronsaft, så kan det være et tegn på, at der er underskud på din væskebalance og du vil have glæde af at snuppe et glas vand, en kop te eller spise noget frugt eller grønsager, der også er sprængfyldte med vand.

Som tommelfingerregel har du brug for 1 ml væske pr kalorie (kcal) du forbrænder i døgnet. Det svarer til ca. 2-2,5 liter i døgnet, og lidt mere, hvis du er meget fysisk aktiv.

At holde væskebalancen i top er en af de vigtigste måder at optimere dit energiniveau, booste din indlæringsevne og undgå humørsvingninger.

Her er 5 tips til, hvordan du holder væskebalancen i top:
- Begynd dagen med et stort glas vand. Vi sveder ofte i løbet af natten og det er vigtigt at få erstattet den tabte væske allerede fra morgenstunden for at sikre en god start på dagen.

- Spis frugt og grønsager i løbet af dagen. Begge dele har et højt indhold af væske, og det tæller også med i din væskebalance.

- Hav vandflasken med, når du træner og sørg for at drikke små slurke jævnligt undervejs. Start allerede mens du varmer op, så du er på forkant. 

- Alkohol dehydrerer, så hold igen med det og drik vand til.

- Hører du til dem, der synes, at vand smager kedeligt, så prøv at tilsætte par skiver usprøjtet citron eller appelsin, lidt citronmelisse eller et par stolper agurk til dit vand. Det ser flot ud og giver en dejlig frisk smag.

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.