preload loader
sukker
 

Feder sukker?

21. april 2009 kl. 19:31 på DR1

Vi danskere spiser i gennemsnit 20 kilo sukker om året. Det er langt mere, end der er plads til, hvis man skal spise sundt. Men feder sukker? Ja, det gør det.

Kroppen har valgt at lægge sukker øverst i dit forbrændingshieraki. Når du skal bruge energi, bruger kroppen sukkeret først. Normalt forbrænder kroppen både sukker, proteiner og fedt, men når den har brug for hurtig energi, er det lettest og hurtigst at skaffe det fra sukkerdepoterne. Og hvis du spiser for meget sukker, stiller fedtet sig bagest i køen; det bliver ikke forbrændt men sætter sig i stedet på sidebenene.

Sukker er et rent stof, som vi udvinder fra sukkerroer og sukkerrør, men hvorfor er det, at man kalder slik, sodavand og kager for "tomme kalorier"? Fordi de ting stort set kun indeholder sukker. Ingen vitaminer; ingen mineraler - i modsætning til for eksempel en ananas eller en appelsin - og hvis du spiser for meget mad med tomme kalorier, bliver der ikke plads til mad med byggestene i. Derfor kaldes sukker for tomme kalorier.

Hvad med honning? Honning indeholder kun ubetydelige mængder vitaminer og mineraler - så honning kan sammenlignes med sukker - ernæringsmæssigt set.

Når du taber dig, kender du godt det, at du relativt hurtigt taber 3-4 kilo, men så begynder det at gå langsomt. De 3-4 kilo er især forbrænding af sukkerdepoterne. For det første er der ikke så meget energi i et gram sukker som i et gram fedt.

For det andet binder sukker mere vand end fedt, så når sukkerforbrændingen er ved at være overstået, og kroppen skifter over på fedtforbrænding, så begynder det at gå langsommere med vægttabet.

Kulhydrater - altså sukker i det hele taget - både fra grøntsager, groft brød og frugt og det industrielt fremstillede sukker - skal tilsammen udgøre cirka 55-60 procent af din kost energimæssigt set, og ud af det bør den industrielt fremstillede - den tilsatte sukker - højst udgøre 10 procent. 
Det svarer til 30 gram sukker om dagen for et børnehavebarn. 45-55 gram for et skolebarn. 55 gram sukker for en voksen kvinde og 70 gram industrielt fremstillet sukker for en voksen mand.

Men 8 ud af 10 børn får med end 10 procent af deres energi fra industrielt fremstillet sukker. Blandt andet fra de almindelige sodavand, og i sådan en almindelig chokoladebar er der for eksempel 30 gram sukker.

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.