preload loader
fibersprængning
 

Fibersprængninger

03. marts 2009 kl. 19:30 på DR1

En muskel består af hundredvis af fibre, og hvis en af dem går i stykker, har du en fibersprængning.

Den slags er ganske almindelige, så en fibersprængning opstår, hvis en muskel bliver overbelastet eller udsættes for en pludselig belastning.

Det kan sammenlignes med en elastik, der rives over.

Her ser du en muskel i stor forstørrelse, og når man zoomer ind på den, kan du se fibrene. Ved en fibersprængning rives en eller flere fibre over, og så siver der lidt blod ud, som kan give et stort eller lille blåt mærke.

Hvis du tit får fibersprængninger, kan det skyldes, at musklen ikke er kommet sig over den første skade endnu, altså at du er gået i gang med træningen for tidligt.

Man skal regne med 2-3 ugers total pause, så fibrene har fred til at vokse sammen igen, men tit skyldes en fibersprængning nu, at man generelt er i dårlig træningstilstand og belaster musklen mere, end den kan holde til.

Tre Myter:

I motionsbladet "Aktiv Træning" så jeg forleden nogle udsagn, hvor man skulle gætte, om de var sande eller falske.

Myte om mavebøjninger

Mavebøjninger fjerner fedt på maven.

Er det rigtigt eller forkert?

Altså at hvis du træner en bestemt del af kroppen, så vil du blive særlig slank der?

Nej, det er ikke rigtigt.

Punktforbrænding findes ikke. Energien til mavebøjningerne hentes fra fedt- og sukkerdepoter i hele kroppen.

Mavebøjningerne er gode til at træne mavemusklerne op, men øvelserne forbrænder altså ikke specielt det fedt af, der ligger lige uden på mavemusklerne. 


Myte om udstrækning 

Udstrækning før fysisk aktivitet er godt.

Det bygger på en teori om at ved at udstrække musklerne, så toptuner du dem før træning.

Er det rigtigt?

Nej, det er det ikke.

Udstrækning før træning får dig ikke til at præstere mere, men det kan være med til at fjerne ømhed og mindske risikoen for skader, men musklerne bliver ikke stærkere af det.

Almindelig opvarmning før træningen er bedre.

Myte om fedtforbrænding

Du forbrænder mere fedt, hvis du træner på tom mave?

Er det rigtigt?

Altså, at når der ikke er noget mad i maven, så vil kroppen skaffe energien fra fedtdepoterne.

Nej, det er heller ikke rigtigt.

Træning på tom mave er på alle måder en dårlig ide.

Løber du for eksempel uden at have fået noget brændstof inden, så vil du kun være i stand til at løbe i kortere tid og med lavere intensitet end ellers, så din samlede forbrænding ender faktisk med at blive mindre.

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.