preload loader
 

Hvad sund fedt?

Vi lever midt i en fedtforskrækket tid. Overvægt og livsstilssygdomme har efterhånden gjort fedt til et fyord, og noget vi lærer at undgå.

Men noget fedt skal vi altså have. Fedt er nemlig nødvendigt for kroppen og mange af dens funktioner.

Men fedt er ikke bare fedt! For at gøre det ekstra besværligt findes der både sundt og usundt fedt. Vi skal ikke have for meget af noget af det, men når nu en vis mængde fedt er essentielt for kroppen, så kan det ligeså godt være det sunde fedt.
Du bliver ganske vist ikke tyndere af at vælge det sunde fedt, for det ER stadig fedt, men du lever sundere.

Skurken - det mættede fedt
Det usunde fedt kaldes også mættet fedt og består hovedsageligt af animalsk fedt som f.eks.: svinefedt, kød, ost, postej, kødpålæg, kokus og margarine.

En særlig farlig form for mættet fedt er transfedtsyrer som findes i mange typer forarbejdede fødevarer og fastfood. Transfedtsyrerne opstår når flerumættet fedt behandles ved høje temperaturer. De er virkelig skadelige for kroppen, og du bør for så vidt muligt undgå dem.

Det er dog svært at se om et produkt indeholder transfedtsyrer, men en god rettesnor er at undgå varedeklarationer med hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk fedt samt hydrogeneret eller delvist hydrogeneret vegetabilsk fedt.

Hydrogenering er betegnelsen for den kemiske proces som fødevareproducenterne udsætter fedtstofferne i produktet for. Jo større grad af hydrogenering desto mere mættet (usundt) bliver fedtet.

Guacamole-med-skyr


Helten - det umættede fedt
Det sunde fedt kaldes umættet fedt og kommer primært fra planteriget. Det umættede fedt er sundt og nødvendigt. Du finder det i f.eks.: raps, oliven, nødder, avocado, fjerkræ, kalvekød, vindrue, tidsel, majs, solsikke og fede fisk.

Vælger du en olie af en af ovenstående typer, eller topper du salaten med nødder, er du altså på rette vej. En generel huskeregel er, at olier er sundere end fedt i fast form. Kig derfor efter hvilke råvarer produkterne er baseret på. Et produkt som mayonnaise har et dårligt ry som usundt, men er faktisk baseret på olie, hvilket vil sige, at det tæller som det sunde fedt.

Essentielt for kroppen
Det usunde fedt kan være direkte farligt for dig, mens det sunde fedt er essentielt for opretholdelse af nervesystemet, cellemembraner, hormonproduktion etc.

Visse former for umættet fedt kan også sænke kolesterol og blodtryk. Der findes livsnødvendige fedttyper som kroppen ikke selv kan danne, så de skal tilføres. Det drejer sig om omega 3 og omega 6 fedtsyrer, som vi kan få fra fisk, hørfrø og planteolier.

Skærer du alt fedt fra din kost, kan du altså risikere at nægte kroppen livsvigtige stoffer for ikke at tale om de gode smagsoplevelser, du frarøver dig selv.

Derfor - vær ikke bange for at spise fedt, men vælg det rigtige!

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.