preload loader
kemi
 

Kunstige sødemidler - fup og fakta

21. april 2009 kl. 19:32 på DR1

Danskerne drikker heldigvis mindre og mindre sodavand med sukker i. Til gengæld glider der så flere light-sodavand ned i indkøbskurven - og tit diskuterer man jo for og imod de her kunstige sødemidler. Det der i virkeligheden hedder højintensive sødestoffer.

Sødemidlet aspartam bliver af nogen beskyldt for at give hukommelsestab og fordøjelsesproblemer, og der er lavet en del forsøg gennem tiden med noget forskellige resultater, når det handler om, hvordan de kunstige sødemidler påvirker vores regulering af appetitten. Nogle får måske for lavt blodsukker, og derfor bliver de sultne; det betyder så igen, at de spiser for meget. Det er der også nogen, der mener.

I American Journal of Clinical Nutrition er der en dansk forskergruppe, der har offentliggjort deres resultater. Gennem 10 uger drak 41 overvægtige hver over en liter sodavand dagligt. Halvdelen fik almindelig sodavand. De tog 1,6 kilo på i gennemsnit i perioden, mens dem der fik light-sodavand tabte 1 kilo. Man har tidligere troet, at kroppens mæthedskontrol styres ret præcist af hvor mange kalorier, vi samlet set indtager, men kalorierne i sodavand ryger altså forbi den her kontrol. Så det er ikke kun fedt, der feder. Sukker fra sodavand ender også med at gøre det.

I meget store doser er de kunstige sødemidler kræftfremkaldende i dyreforsøg, men du skal angiveligt drikke en hel kasse sodavand om dagen for at nå op på så høje koncentrationer af kunstige sødestoffer, at det kan være sundhedsskadeligt. Med den viden, der er i dag, er jeg ikke selv så bange for dem, men jeg har stor respekt for folk, der vil gøre alt for at undgå dem - for en sikkerhedsskyld. Det er jo fint nok.

I følge et EU-direktiv om de her "højintensive sødestoffer" er det forbudt at bruge kunstige sødemidler i produkter til børn, der er under 3 år. Grunden er ikke, at man ser de kunstige sødemidler som en sundhedsfare i sig selv, men at man vil være sikker på, at børnene nu også får energi nok i deres mad.

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.