preload loader
Ryd op i dit liv.
 

Ryd op i dit liv

20. januar 2009 kl. 19:30 på DR1

Livet går jo ufatteligt stærkt, og den ene dag tager den anden, men hvis du skal rydde op i dit eget liv - hvis du skal give dig selv et serviceeftersyn - så skal du begynde med at "mærke efter". Mærke efter, hvordan du i virkeligheden har det, og den slags kan du ikke gøre, hvis der er travlt omkring dig.

Nogen vil bruge en psykolog eller en ven til den slags - og det er også tit det bedste, når man skal have ærlige svar - men du kan også begynde med at finde et fredeligt sted, hvor du kan have en halv time helt for dig selv - i fred og ro. Og den halve time skal du altså bruge på at mærke efter.

For hvis du har for travlt - eller ikke føler, at du er kaptajn på sin egen skude - så er der nogle advarselstegn, du skal være opmærksom på. Tegn på, at du ikke har det særligt godt.
For eksempel en tristhed, du ikke kan forklare.
Eller ingen glæde ved at holde fri.
Søvnløshed er også tit et tegn på, at man ikke har det særligt godt.
Hukommelses- og koncentrationsbesvær.
Fysisk træthed kan også være et tegn på, at man for længe har været for presset rent psykisk. Man føler sig værdiløs.
Er irritabel og bliver let vred; har let til tårer.
Man holder sig for sig selv og undgår ansvar.
Tit ser man også et øget forbrug af stimulanser; for eksempel kaffe, cigaretter, alkohol eller stoffer.
En del vil også få problemer på arbejdspladsen. Mange sygedage skal du også tage alvorligt. Og endelig nedsat lyst til sex. Hvis ens liv mere handler om at overleve end om at leve, så fylder sex ikke ret meget i ens bevidsthed.

Hvis du kan genkende nogle af de symptomer - ikke mindst den med søvnløshed - så er du nødt til at give dit liv et serviceeftersyn. Og den rejse begynder med, at du selv er klar over, at der er noget galt - og netop det første skridt er næsten altid det sværeste. Det at indse det.

Løsningerne skal man så nogle gange have hjælp til at grave frem, og lidt senere her i programmet har jeg et værktøj, du kan bruge, hvis du skal inspirere dig selv til, hvordan dit liv måske burde se ud.

I virkeligheden hører vi danskere jo til blandt den mest privilegerede promille her på kloden. Vores største problem er tit de store forventninger, vi selv har til livet. Jagten på det perfekte liv er gået ind, og for nogen ender den slags i, at man skovler flere og flere materielle ting ind på matriklen; en Webergrill, der er større end naboens, den nyeste fladskærm og et samtalekøkken. Der er nogen, der ikke kan sove, hvis de ikke har et samtalekøkken; så synes de, at deres liv er en fiasko.

Johannes Møllehave har engang sagt, at den mest udbredte fattigdom er misundelse over materielle ting, som naboen har, man ikke selv har. Og det der materielle cirkus er jo svært ikke at hoppe med på.

Så hvordan finder du ud af, om du lever det liv, du gerne vil? Eller om den ene dag bare tager den anden - og at du i virkeligheden bare er hoppet med på den samme stressede, materielt fokuserede karrusel som så mange andre?

Du skal skrive et brev til dig selv. Det lyder langhåret - det ved jeg godt - men prøv lige at give tan-ken en chance. Forestil dig, at du er blevet 85 år gammel - men i virkeligheden er du måske kun 30, 40, 50 eller 60 år; det ved du.

Hvilke gode råd vil der så være i det brev fra dig selv som 85årig - til den person, du er i dag? Vil det handle om, at du burde have arbejdet noget mere? Eller vil det handle om fritid eller familien? Det er kun dig, der ved det. Og de gode råd, du giver dig selv i det her ærlige øjeblik, dem skal du forsøge at lægge ind i dit liv.

"Jamen, jeg er med i så mange gode projekter, og de giver mig en helt masse. Dem vil jeg ikke droppe.", siger mange nok. Nej, men det behøver du måske heller ikke.

Fremtidsforskeren Johannes Andersen har engang sagt det cirka sådan, at det nok ikke er realistisk, at vi danskere vil skære ned på vores arbejdsmængde, mange vil i hvert fald ikke - for hvis vi vil være med, der hvor det sker, så er mange timer tit nødvendigt i perioder.

Til gengæld foreslår han, at vi bliver bedre til at holde nogle lange pauser i vores arbejdsliv; 1, 2, 3 måneder, hvor man så får fred til at tænke over livet og nyde de mange andre ting end arbejdet. En pause hvor hjernen er på ferie, så den får en chance til at finde ud af, hvad den i virkeligheden gerne vil bruge resten af livet til. Så skriv et brev til dig selv.

 

Send eller anbefal link

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tips fra DR > Tips og råd > Ha det godt

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.