Sitet opdateres ikke længere.

preload loader

Et par strøg med en fil og et par små bank med en skruetrækker - og vupti indbrudstyven er inde, uden at sætte spor.

Foto: DR

 

Ingen erstatning efter sporløse indbrud med bankenøgle

22. aug. 2006 12.09 

Hvis indbrudstyven bruger en speciel sporløs bankenøgle-metode, forsøger forsikringsselskaberne at slippe udenom at yde erstatning.

En nøgle til 25 kroner, få minutters filearbejde og et par lette slag med skaftet af en skruetrækker. Det er alt, der skal til for at åbne en almindelig hoveddørlås.

Det er såkaldte bankenøgler, der gør det nemt og næsten lydløst for kriminelle at bryde ind uden brækjern. Og i Danmark er der er låse nok, at banke op for indbrudstyve. Låseekspert Hans Mejlshede vurderer, at mere end en million danske døre er udstyret med cylinderlåse, som bankenøgler nemt kan åbne uden at efterlade tydelige tegn på indbrud.

Udbredt metode
Ifølge Hans Mejlshede har mange kriminelle opdaget, hvor let det er at banke låse op med nøgler.

- Problemet med bankenøgler er, at det er nemt at gå til, og det er nemt at lære, og derfor har det fået et vist omfang, siger Mejlshede.

Præcis samme vurdering lyder fra Rigspolitiet.

- Bankenøgler er en udbredt metode til at begå indbrud med. Kan man teknikken, tager det kun få sekunder at få en lås banket op. Mange gange allerede i første forsøg. Det er utroligt nemt, siger lederen af Rigspolitiets Sporsektion, Flemming Gabelgaard.

Sporløse indbrud
Et indbrud med en bankenøgle efterlader ikke altid spor. Kun i visse tilfælde kan der ved grundig granskning af eksperter findes tegn på, at der har været en bankenøgle inde i en lås.

Og sporløse indbrud kan blive et problem for de danskere, der bliver bestjålet. Nogle forsikringsselskaber forlanger nemlig, at der skal være synlige tegn på indbrud, hvis de skal erstatte, det tyven er rendt med.

Dårlig behandling
Kontant har talt med flere forsikringskunder, der ikke har fået erstatning efter sporløse indbrud.

En er dem er ejeren af Restaurant Hereford House i København Jannie Andersen. Efter et indbrud afviste Codan at erstatte tabet. Jannie Andersen føler at forsikringsselskabet svigter.

- Jeg synes, vi har fået en dårlig behandling. Man bliver vred, fordi man bruger mange penge og meget energi på at sikre noget, som så alligevel ikke bliver dækket, når der er brug for det, siger hun til kontant.

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.