Sitet opdateres ikke længere.

preload loader

Auktionshuse sælger øreringe, halskæder og ringe på nettet. Det er bare ikke altid, at stenene er, hvad de giver sig ud for at være.

© DR Nyheder

 

Skrevet af: Anne Katrine Nielsen

 

Auktionshuse snyder med smykker på nettet

11. sep. 2007 16.10 Tophistorie Opdat.: 11. sep. 2007 22.00

Drømmen om at købe et smukt og værdifuldt smykke til spotpris lokker hver dag mange danskere til at byde på ædelstene og andre smykker på auktionshuse på nettet.

Men drømmen kan desværre ende med at blive til et mareridt for køberne.

Smykker bliver vurderet for højt
Kontant har vist, hvordan auktionshusene Lauritz.com og Gaugain.dk lokker deres kunder ved at vurdere deres smykker op til ti gange højere end salgsprisen. Derfor får kunderne det indtryk, at de har gjort en kanon handel, men virkeligheden er noget anderledes.

For nogle af Danmarks førende smykkeeksperter vurderer flere smykker til at være langt mindre værd, end den vurderingspris som auktionshusene har fastsat.

Der er også eksempler på, at smykkerne slet ikke er ædelstene. Eksempelvis har Lauritz.com to gange sat grønlandske fedtsten til salg under varebetegnelsen "smaragder".

Svært at levere smykker tilbage
Og det kan være rigtigt svært at komme af med smykkerne igen.Auktionshuse skal normalt rette sig efter Loven om Fjernsalg, der giver kunderne 14 dages fuld returret. Men auktionshuset Gaugain.dk kalder sig "en butik - ikke et auktionshus". Derfor skal man afhente smykkerne i butikken. Her skriver man under på, at smykkerne er købt som beset og så kan man ikke levere smykkerne tilbage, hvis man finder ud af, at de ikke er så meget værd, som Gauguin påstår.

Lyd og video

Læs mere om sagen

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.