Sitet opdateres ikke længere.

preload loader
Gaugain kalder sig en butik og ikke et net-auktionshus. På den måde kan de undgå at give deres kunder 14 dages fortrydelsesret.

Gaugain kalder sig en butik og ikke et net-auktionshus. På den måde kan de undgå at give deres kunder 14 dages fortrydelsesret.

 

Skrevet af: Anne Katrine Nielsen

 

Ingen ret til at fortryde

11. sep. 2007 16.23 

Hvis du har købt smykker, møbler eller noget helt tredje på nettet, så du har du ifølge Loven om Fjernhandel ret til at fortryde handlen i 14 dage og få pengene tilbage.

Normalt fortrydelsesret ved nethandel
Det gælder uanset, hvorfor du fortryder. Om det er fordi, at du bare har besluttet, at du ikke ville have et smykke, om det er den forkerte farve, eller om det af andre grunde ikke lever op til forventningerne er ligegyldigt.

Men sådan er det ikke helt, når man køber smykker på Gaugain's hjemmeside. Kontant har købt tre smykker via hjemmesiden. Smykker som firmaet selv har vurderet til at være henholdsvis 18.000, 35.000 og 40.000 kroner værd og som Kontant har købt til 2.200, 3.400 og 4.000  kroner plus salær.

Et godt køb skulle man tro, men da flere eksperter har fundet frem til, at smykkerne slet ikke er vurderingsprisen værd, har Kontant besluttet at lade handlen gå tilbage med henvisning til Loven om Fjernhandel og de 14 dages fortrydelsesret.

Ingen fortrydelsesret
Det viser sig dog at være nemmere sagt end gjort. Auktionshuset mener nemlig, at når man selv har hentet smykkerne, har man købt dem som beset, ligesom i en normal butik.

Derfor kan kunderne ikke fortryde, når de først har hentet varen.

Læs mere om smykkehandel på nettet her

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.