Sitet opdateres ikke længere.

preload loader
kontantnexapotek

Nexø apotek har købt dyre microfiberklude hos Dansk Erhvervs Forsyning

 

Skrevet af: 

 

Klude-sælgere narrer forbrugerne

13. maj 2008 14.03 Tophistorie

Friske telefonsælgere har i øjeblikket et godt tilbud til rengørings-ivrige danskere: Supergode, billige mikrofiberklude med fem års garanti, der nærmest suger støv og fedt til sig. Det lyder jo godt, men flere Kontant-seere har fået sig en grim overraskelse, da de fik regningen for kludene. 

Lovede gratis chokolade
Irene Pedersen er kasserer i Lydum Forsamlingshus. For nyligt blev hun ringet op af en telefonsælger fra Dansk Erhvervs Forsyning. Han fortalte Irene Pedersen, at hun jo havde deltaget i en markedsundersøgelse, og derfor ville sælgeren da gerne forære hende en æske chokolade.
Irene Pedersen havde ikke deltaget i nogen undersøgelse, men nu hvor sælgeren fra Dansk Erhvervs Forsyning havde hende i røret, ville sælgeren da give hende et godt tilbud på microfiber-rengørings-klude. De kunne bruges på alle overflader - og så var der fem års garanti på dem, fortalte sælgeren.

- Hun tilbød mig,  at jeg kunne købe 100 stk. Jeg sagde, at så mange  får vi aldrig brugt. Så sagde hun, at jeg kunne få en prøvepakke på 10 stk.  til 89, 90. inkl.. statsafgift og fragt, fortæller Irene Pedersen til Kontant

Altså 89,90 kroner i alt for kludene eller knapt ni kroner pr. stk. Det er lidt billigere end det  Irene Pedersen normalt giver for microfiberklude, så hun synes, hun gjorde en god handel.  Et par dage senere blev hun pludselig ringet op af en anden medarbejder fra Dansk Erhvervs Forsyning, der ville bekræfte ordren.

- Jeg hører ikke, hvad hun siger, må jeg indrømme, for jeg havde en klar handel i hovedet. Hun siger så til sidst - det lægger jeg mærke til - at der ikke er returret. Det undrer mig lidt, men jeg tænker, at det er der jo altid, siger Irene Pedersen.

Prisen ti gange så høj
Et par dage efter kommer pakken med kludene og endnu et par dage går, før regningen kommer. Prisen er nu ti gange så høj og moms og levering er ikke inklusiv. Irene Pedersen har fået en regning på knapt 1200 kroner for ti klude. Hun kontakter Dansk Erhvervs Forsyning.

- Jeg siger, at der må være sket en misforståelse - han siger lige et øjeblik kan jeg lige få faktura nummeret - det gav jeg ham så - så siger han lige et øjeblik igen og så går der et minuts tid og så afspiller han et bånd med min samtale nummer to med dem, siger Irene Pedersen

Her kan Irene Pedersen høre sig selv svare ja til en lang række spørgsmål om farve, antal osv. men desværre også en pris på 89,90 kroner per styk. Hun beder derfor om at få afspillet den første samtale, hvor den oprindelige aftale blev indgået, men det afviser medarbejderen fra Dansk Erhvervs Forsyning.

Klude for 2800 kr
Samme oplevelse har apoteker Gert Møller Jensen i Neksø haft. Apotekets rengøringsmedarbejder, Ingrid Nowak var tilfældigvis den, der tog telefonen, da Dansk Erhvervs Forsyning ringede om en fiktiv markedsundersøgelse. Rengøringsmedarbejderen blev lovet chokolade for sin ulejlighed og accepterede at købe en pakke med støveklude til 89,95. Et par dage senere kommer kludene og regningen. Den lyder på 2800 kroner for 25 rengøringsklude.

- Jeg synes simpelthen, at det er bondefangeri i værste grad. Man bliver både irriteret og gal, for man føler sig virkelig taget ved næsen, siger Ingrid Nowak til Kontant

Fordi både forsamlingshuset og apoteket har et CVR-nummer, har de som erhvervsdrivende ingen returret. Forsamlingshusets kasserer ender med at betale, men apoteker Gert Møller Jensen nægter, og derfor har Dansk Erhvervsforsyning sendt ham til inkasso. Gert Møller Jensen har nu overdraget sagen til sin advokat.

Minder om annoncehajer
I Håndværksrådet kender man desværre alt for godt til disse telefonsælgere.

- Dansk Erhvervs Forsynings metoder minder meget om de metoder, som annoncehajer bruger. Der er sammenfald i organisationen, måden de ringer op på og den måde de bruger kontrolopkald, siger Jeppe Rosenmeier, seniorjurist i Håndværksrådet.

Han opfordrer folk, der har købt de dyre klude, til at lade være med at betale.

- Jeg vil råde dem til at have is i maven, undlade at betale og lade det være op til Dansk Erhvervs Forsyning at bevise, at der er indgået en aftale og under hvilke vilkår, aftalen er indgået, siger han.

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.