Sitet opdateres ikke længere.

preload loader

 

Skrevet af: 

 

Igen og igen

19. okt. 2010 15.01 Kontant

'Det var klamt, og jeg tænkte, at jeg var glad for at jeg ikke selv skulle spise det.' Sådan siger en tidligere ansat i kødbranchen.

Det 'klamme' bestod i at skære muggen fra det dårlige kød, og få det til at se pænt ud, inden det skulle sælges til kunderne hos en af Slagelse-egnens kødvirksomheder.

'Det er for dyrt at smide ud - det er kød som regel - så man skærer det bare af, og så sælger man det videre', fortæller kilden til Kontant.

Kilden ønsker at være anonym, af hensyn til sin fremtid i kødbranchen, men fortæller at man overfor ledelsen på virksomheden ikke skulle sætte spørgsmålstegn ved processen med at skære det grønne kød væk.

'Så fik jeg bare den besked, at jeg skulle gøre det, ellers kunne jeg finde et andet arbejde.'

Kontrollen opdager det ikke
På den virksomhed hvor kilden arbejdede pakkede man også kød om, og gav det nye mærker, så det på den måde blev tryllet yngre end det i virkeligheden var.

Og Fødevarekontrollen opdager ikke svindlen. Ifølge kilden melder kontrollen nemlig selv sin ankomst flere dage i forvejen, og hvis besøget er 'uanmeldt', så ringer de andre virksomheder og advarer om at kontrollen er på vej.

'Så kan man lige nå at få ryddet op, så det ser pænt ud..  Eller hvis man har nogle varer som er gået i datoen, så kan man nå at få pakket dem væk.'

En rådden branche
Det er jo ikke første gang i Kontants historie, vi kan fortælle den slags historier. Allerede i 2006 afslørede vi at Thulin Kød Engros solgte alt for gammelt kød og uspiselige rejer, som udover rejerne indeholdt både ledninger og samlemuffer.

Og for præcis et år siden var det heller i Fødevarekontrollen, der opdagede at supermarkederne systematisk ompakkede hakket kød, og gav det nye datoer, så det kunne sælges igen og igen. Det gjorde Kontant. Ligesom vi kunne afsløre at der blev svindlet med både fedtprocenterne og de dyrearter, der var i det hakkede kød.

Hver gang sagerne har rullet, har de relevante myndigheder virket overraskede. Det kan Niels Svanborg, som er journalist og kender kødbranchen indefra, ikke forstå.

'Når man har den passivitet man har, og opfører det skuespil, jeg synes man gør hver gang, der opstår de her skandaler, så synes jeg det tyder på, man har en eller anden foragt for forbrugeren. Vi hører gang på gang at de var overraskede og det vidste det ikke, det har man sådan set hørt lige fra den første rigtigt store skandale kom frem', siger Niels Svanborg til Kontant.

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2019. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.