Sitet opdateres ikke længere.

preload loader

Kontants lampe var vurderet til 800 kr., men blev solgt for blot 300 kr. på Lauritz.com. Fratrukket salær var der 50 kr. tilbage til Kontant.

 

Skrevet af: 

 

Lauritz.com overvurderer i stor stil

14. feb. 2012 10.34 Kontant

Kontant har gennemgået samtlige 32.201 internet-auktioner over brugte varer i november og januar på Lauritz.com. Og tallene taler deres tydelige sprog. I otte ud af ti auktioner er vurderingen højere end hammerslagsprisen - altså det varen bliver solgt til. I beløb svarer det til, at Lauritz.com har overvurderet varerne med i alt 33 mio. kr.

Samlet set har Lauritz.com en såkaldt vurderingsprocent på 70 på brugte varer. Det betyder, at auktionshuset i gennemsnit vurderer næsten en tredjedel for højt. Med andre ord, hvis varen er vurderet til 1.000 kr., kan man som sælger i snit kun regne med at få 700 kr. igen. Og så skal man i øvrigt trække Lauritz.coms salær fra, der er på minimum 250 kr.
 
- Det ligner selvfølgelig et mønster, og man kan godt undre sig over, at det hænger sådan sammen, siger Mogens Broe-Andersen, bestyrelsesmedlem i Foreningen af Auktionsledere, om Kontants afsløring.

Muligt lovbrud
Mønstret er så klart, at der ifølge Forbrugerombudsmanden kan være tale om en overtrædelse af Markedsføringloven.    

- Man må ikke vildlede forbrugerne til at tro, at varen er mere værd, end den reelt er. Og hvis man over en periode kan se, at vurderingerne ligger for højt i forhold til det, varen bliver solgt til, så må man nedjustere vurderingerne sådan, at man rammer mere plet, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe, som nu vil skrive til Lauritz.com og bede om en forklaring. 

Både sælgere og købere af brugte varer på Lauritz.com kan dermed, når man kigger på det store billede, have grund til at føle sig snydt. Sælgerne får stillet flere penge i udsigt, end de får hjem. Og køberne tror, at de gør en bedre handel, end de reelt gør.
 
Spørgsmålet er, om Lauritz.com blot er for optimistiske i sine vurderinger. Eller om auktionshuset med vilje vurderer for højt for at lokke flere kunder til.

- Hvis det er bevidst vildledning, så kan det selvfølgelig være en alvorlig sag, men det ved jeg slet ikke noget om endnu. Nu vil jeg gerne høre Lauritz.coms egen forklaring, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Kan godt forstå kunder er skuffede
Lauritz.coms direktør afviser, at kunderne har grund til at føle sig taget ved næsen.

-  Jeg kan ikke forstå, hvis de føler sig snydt, men jeg kan godt forstå, hvis de er skuffede, og jeg kan også godt forstå, hvis de er sure på os, fordi vi skal vejlede vores kunder korrekt, siger Mette Rode Sundstrøm, adm. dir. i Lauritz.com.

Lauritz.coms målsætning er at få vurderingsprocenten op fra 70 til 80. Ifølge direktøren kan den aldrig komme op på 100, selv om det jo ellers ville være et udtryk for, at vurderingerne er realistiske. Direktøren afviser, at auktionshuset bevidst vurderer for højt.

- Vi lokker ikke vores kunder. Vi prøver faktisk at være præcise og faktuelle. Det er rigtig vigtigt at få sagt, at vi er i god tro i alt, hvad vi laver.

Konkurrent er meget bedre
Til sammenligning har vi også tjekket en af Lauritz' største konkurrenter Bruun Rasmussen. Og deres vurderingsprocent på netauktioner er langt højere - den ligger nemlig mellem 90 og 110.

Lauritz.com er Skandinaviens største auktionshus med 850.000 kunder og en omsætning i 2011 på 734 mio. kr. Mange af de penge hentes på salærer og gebyrer. Sælger skal nemlig betale 12 procent af hammerslagsprisen, dog minimum 250 kr. Og køber skal af med 20 procent af hammerslagsprisen plus et fast gebyr på 95 kr.

 

Se hvor tit Lauritz.com overvurderer

Klik på et billede

For at se et billede i fuld størrelse skal du blot klikke på det. Klik på billedet igen og du får denne oversigt frem igen.

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.