Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

© Colourbox.com

 

Skrevet af: Mille Fridal Illemann

 

Det sundeste slik

20. maj 2009 14.56 Sundhed

Er du en af dem, der gladeligt guffer nødder og rosiner eller giver dit barn ”sundt slik”, i den tro at det er et bedre alternativ til almindeligt farverigt, vingummi-slik, så er det faktisk både godt og skidt, forklarer ernæringsekspert.

For nødder og tørret frugt indeholder i stedet for E-numre en masse gode næringsstoffer, men det sunde slik er også rigt på kalorier, siger ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen fra SUHRs Videncenter.

- Tørrede abrikoser og rosiner indeholder f.eks. kalium, C-vitamin og jern. Nødder har også et varieret indholdet af vitaminer og mineraler, og så indeholder de store mængder umættet fedt, som er den sunde slags fedt, og kun lidt mættet fedt. Netop denne fedtsyresammensætning beskytter mod f.eks. hjerte- og karsygdomme, forklarer Preben Vestergaard Hansen.

Kun en håndfuld

Faktisk indeholder sundt slik ofte ligeså mange kalorier som almindeligt slik. Derfor kan det godt betale sig at tage et kig i kalorieregnskabet, før du går amok i nødder og tørret frugt, forklarer ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen.
Derfor anbefaler fødevaremyndighederne, at nødder og tørret frugt spises med måde, og at det ikke erstatter almindelig frugt.

- Tørret frugt kan indeholde 40-60% frugtsukker og nødder 40-60% fedt pr 100 gram. Derfor vil en kombination af tørret frugt og nødder kunne indbringe med op mod 550 kalorier pr 100 g, som svarer til 20-25% af en voksens kvindes daglige energibehov. I forhold til kalorieregnskabet, vil tørret frugt og nødder altså indeholde lige så meget eller endnu mere energi end f.eks. chips og slik, forklarer Preben Vestergaard Hansen.

- Selvom specielt nødder indeholder mange næringsstoffer og beskytter mod udvikling af hjerte- og karsygdomme, så er de meget fedt- og kalorieholdige og øger dermed risikoen for at få et kalorieoverskud. Derfor bør indtaget ikke overskride 30 gram om dagen er de officielle råd fra fødevarestyrelsen, og 30 g er ikke mere end en håndfuld, uddyber Preben Vestergaard.

Når det gælder sundt slik til dine børn, kan det virkelig betale sig at begrænse deres indtag, hvis ikke de skal få energioverskud og mangle plads til frugt, grønt, brød og hvad de ellers har rbug for. Et barn på 2-5 år har brug for ca. 1200 kalorier om dagen, og et barn på 6-9 år har brug for ca. 1800 kalorier om dagen.

Frisk frugt er bedst

Når man tørrer frugt stiger sukkerindholdet meget. Tørret frugt kan derfor indeholde 6-7 gange mere frugtsukker som de samme mængder frisk frugt, forklarer Preben Vestergaard Hansen.

- Frisk frugt og grønt indeholder betydeligt mindre energi end tørret frugt og nødder. Du skal spise 1,5 kg gulerødder for at få den samme energi, som der fidnes i 100 g tørret frugt og/eller nødder. Ligeledes indeholder frisk frugt og grønt mange næringsstoffer. Så frisk frugt og grønt er faktisk den bedste og sundeste snack, slutter Preben Vestergaard Hansen.

Frisk frugt vs. tørret frugt


 

Produkt

Frisk

Kalorier
/100g

Tørret

Kalorier
/100g

Frisk

Frugtsukkerindhold
/100g

Tørret

Frugtsukkerindhold
/100g

Bananer

82

520

16

54

Vindruer/Rosiner

62

340

15

64

Figener

78

261

14

53

Abrikoser

41

277

7

42

Tranebær

42

320

8

40

Ferskener

47

336

9

51

Æbler

52

255

8

41


Energi og fedtindholdet i forskellige nødder og kerner


 

Produkt

Kalorier/100g

Fedtindhold/100g

Cashewnødder

570

44

Pistacienødder

600

48

Peanuts

600

50

Pinjekerner

620

53

Mandler

530

40

Græskarkerner

616

49



 

 
 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 

Nyt fra dr.dk/sundhed

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sund mad > Artikler

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.