Der er herreafdelingen, og så er der dameafdelingen.
Sådan er det i mange tøjbutikker, og nogle varehuse har ligefrem separate etager til herretøj og dametøj.
Men det giver ikke mening, mener modedesigneren Søren Le Schmidt, der senest trak overskrifter, da han fik Helle Thorning-Schmidt til at gå catwalk i en limegrøn laban af en blazer-kjole under den københavnske modeuge.
- Jeg synes, det er unødvendigt. Og jeg tror, det er en gammeldags idé, det med at man har en herreafdeling og en dameafdeling.
Designeren har selv for vane at bryde med traditionelle kønsnormer, når han fremviser sit tøj på catwalken.
Han har tidligere iklædt mandlige modeller kjole, og under hans seneste modeshow optrådte skuespilleren Dar Salim i et korset.
Søren Le Schmidt spår, at modeverdenen er på vej i en retning, hvor tøjet bliver mere kønsneutralt.
- Køn bliver mere flydende, så selvfølgelig skal garderoberne også blive det, siger han.
Hæng det dog hulter til bulter
Og netop den udvikling er i fuld gang. Det oplevede Søren Le Schmidt, da han var dommer i DR-programmet 'Danmarks næste tøjdesigner', som du kan se lige nu på DRTV.
12 deltagere dyster om at sy sig vej til finalen: et storstilet modeshow, hvor indkøbere fra store butikker og brands som Magasin og Mads Nørgaard ser til – klar til at sætte designernes kollektioner i produktion.
Hvis de vel at mærke kan lide, hvad de ser.
Fra første færd har Søren Le Schmidt kunnet se en klar tendens blandt deltagerne: Det tøj, de skaber, udvider de traditionelle fortællinger om køn og tøj.
Og det giver god mening at udviske grænserne mellem herre- og dametøj, mener modeskaberen. Både i den måde, tøjet ser ud på, men også i den måde, det bliver præsenteret på i butikkerne.
Ikke fordi han regner med, at mænd i flæng vil begynde at købe kjoler, eller at kvinder vil blive vilde med brede slips.
- Men derfor kan man godt hente inspiration i hinandens garderober, mener han.
Og hvis de store tøjmagasiner mangler inspiration til, hvordan man kunne indrette sin butik på en mere inspirerende måde, kan de finde inspiration hos genbrugsbutikker som Røde Kors og Kirkens Korshær, foreslår Søren Le Schmidt.
- Hvis du går ind i en genbrugsbutik, så hænger tøjet ofte bare hulter til bulter. Så kan du pludselig støde på en jakke, et bælte eller et tørklæde, som du aldrig selv ville have opsøgt, men som inspirerer dig. Det kunne man lære lidt af, siger han.
Genbrugens Frankenstein
Søren Le Schmidt har et godt øje til genbrugsbutikkerne, og det er der intet nyt i.
Når han i dag har masser at rive i, både som modeskaber og tv-dommer, kan man måske ligefrem sige, at genbrugsbutikkerne bærer en del af æren.
Han begyndte at designe, da han var bare seks år gammel. Hans farmor havde en systue i Ølgod, og den var fyldt med stof i metervarer og industrisymaskiner. Et slaraffenland for Søren Le Schmidt.
- Jeg syede det første lille jakkesæt til mig selv, da jeg var seks. Jeg startede rigtig tidligt, smiler han.
Jakkesættet tændte en glød i Søren Le Schmidt, og så begyndte han at gå på genbrugsjagt.
- Dét med at finde noget udtjent, forvandle det og forlænge dets levetid; det har jeg altid synes var ret interessant, siger Søren Le Schmidt.
Søren Le Schmidt elskede at købe ting og sprætte dem op i en slags obduktion af tøjet. Han undersøgte præcis, hvilke bestanddele eksempelvis en jakke var udgjort af.
Og bedst som han havde splittet en beklædningsdel til atomer, syede han den som en anden Frankenstein sammen igen, men på en ny måde.
Dermed var designeren forud for sin tid, for dengang i 90'erne ville folk se mærkeligt på dig og måske endda lægge en bekymret hånd på din pande, hvis du brugte ordet "upcycling".
Siden er det blevet et buzzword, og det har Søren Le Schmidt da også bemærket, når han har siddet i dommerstolen i 'Danmarks næste tøjdesigner'.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at bæredygtighed fylder mere og mere i modebranchen. Det har vi også kunnet se blandt de designere, som stiller op. Upcycling, redesign og at tænke bæredygtigt fylder meget i deltagernes designs, siger han.
Opskriften på 'Danmarks næste tøjdesigner'
Men vil man bryste sig af titlen som 'Danmarks næste tøjdesigner', kræver det andet og mere end at være god til at upcycle og sy.
- For at blive 'Danmarks næste tøjdesigner' skal man have en klar vision for sit brand. Man skal vide, hvem man er som designer og skabe en rød tråd i sine kollektioner. Og så skal man være ret bevidst om, hvem ens kunder er, siger Søren Le Schmidt.
For, som han siger i programmet:
- Alle kan lave noget, som er skørt. Kunsten opstår først, når der også er en kunde til det.
Du kan følge med i 'Danmarks næste tøjdesigner' tirsdage på DRTV samt DR1.