Manden bag 'Julehjertets hemmelighed': 'Vi er nødt til at forny julekalenderen'

Der stilles høje krav til dem, der laver julekalendere i dag, men derfor skal man stadig turde forny julekalenderen, mener Poul Berg, der står bag årets DR-kalender, 'Julehjertets hemmelighed'.

(Foto: © BASTIAN SCHIØTT)

De fleste af os har prøvet det mange gange i løbet af vores liv.

At sidde klar foran tv'et aften efter aften fra den 1. til den 24. december for at følge troligt med i årets julekalender.

I år er det 'Julehjertets hemmelighed', der skal forsøge at skrive sig ind i arven fra kalendere som 'Alletiders Jul', 'Jul på Kronborg' og 'Pagten'. Og hvis du tror, den så står på mere nisseløs socialrealisme, som flere nyere julekalendere er blevet kritiseret for, kan du godt tro om igen.

Rammen denne gang er i sidste halvdel af 1800-tallet, hvor Karen bliver taget ud af skolen for i stedet at begynde arbejdet som stuepige på en fin herregård. Hun er venner med nissen Rumle, men på sin 13-års fødselsdag i starten af december mister hun evnen til at se nisser.

Med et magisk ritual genvinder hun dog evnen til at se Rumle, men ritualet kommer til at få store konsekvenser.

Det er Poul Berg, der er seriens hovedforfatter, ligesom han også har instrueret den. Og han er langtfra ny i feltet.

I 2014 stod han nemlig selv bag den anmelderroste DR-julekalender 'Tidsrejsen', og i 2006 var han episodeforfatter på Maya Ilsøes julekalender 'Absalons hemmelighed'.

Årets julekalender udspiller sig blandt andet på den fiktive herregård Lindestrupgaard, hvor Karen får arbejde som stuepige. (Foto: © Dr)

Og der bliver i dag stillet høje krav til den, der tager julekalender-opgaven på sig, mener han:

- Julekalenderen er en institution i Danmark, som man skal værne om, men som man også skal udfordre og udvikle. Vi har lavet mange julekalendere i Danmark, så man er nødt til at forny det.

- Der er en forventning og ambition om, at man prøver at have et budskab i det. At det handler om den samtid, vi lever i. Hvor det tidligere måske mere har været en hyggelig julefortælling, så prøver man i dag at tage udgangspunkt i noget, der har en tematik og noget, man kan spejle sig i.

Handlekraftige piger

Men hvordan gør man så lige en historie, der udspiller sig for langt over 100 år siden, relevant og mulig at spejle sig selv i, når kalenderen siger 2022?

- 'Julehjertet hemmelighed' handler også om at definere sin egen skæbne, og hvilke forventninger der er fra ens omgivelser, og det er relevant, uanset om det er i 1870'erne eller i 2022, siger Poul Berg.

Marie Louise er herregårdsdatter på Lindestrupgaard, hvor Karen arbejder. Poul Berg har fået hjælp af en historisk konsulent for at ramme så korrekt som muligt, når det gælder 1800-tallets kostumer, tiltaleformer, opførsel med mere. (Foto: © BASTIAN SCHIØTT)

Det er især arbejderpigen Karen (spillet af Karla Larsen Moltsen) og herregårdsdatteren Marie Louise (spillet af Isa Thorlacius), han taler om.

For Karens forældre er det meget vigtigt, at hun bliver en dygtig stuepige på herregården, mens det for Marie Louises forældre er essentielt, at hun snart bliver giftet væk til en højtstående mand fra en fin familie.

- De er udset til at følge i deres forældres fodspor og skrive sig ind i et gammeldags og traditionelt kønsrollemønster. Så det er den sociale arv, de skal bryde med undervejs, siger Poul Berg og tilføjer:

- Jeg har selv to piger på seks og 14 år, og jeg håber, at de kan spejle sig i de to karakterer og den handlekraftighed, de har.

Poul Berg håber desuden, at 'Julehjertets hemmelighed' kan nå et bredt publikum i flere generationer – også hans forældres.

Nisser og følelser

Selvom Poul Berg tidligere har beskæftiget sig med julekalender-genren, er 'Julehjertets hemmelighed' første gang, han prøver kræfter med nisser.

Nærmere bestemt nissen Rumle, som bliver spillet af 15-årige Thea Sofie Lundbak. Og netop mødet med Thea blev udslagsgivende for, hvordan Rumle kom til at se ud.

- Inden da havde vi kigget på mange forskellige tekniske løsninger i forhold til, hvordan man kunne lave en nisse. Skulle den animeres? Eller skulle man få en voksen til at spille den? Men så fandt vi Thea, og så klikkede det hele bare med hende, siger Poul Berg.

Med Thea som Rumle krævede det "kun" tre timer i sminken, hvorimod en animeret nisse havde været et endnu større arbejde og kostet mange penge i hver eneste scene. Derfor blev det ganske enkelt muligt for Rumle at være meget mere med i historien, fortæller Poul Berg.

Nissen Rumle bruger hver december måned på at bage og skabe opskrifter til nye kager sammen med sin bedste ven Karen. Rumle er desuden Poul Bergs første nisse. (Foto: © BASTIAN SCHIØTT)

Netop nisser har vist sig at være et følsomt emne for flere, der har kritiseret, at der ikke har været spor af nisser i mange af nyere tids DR-julekalendere, for eksempel 'Theo og den magiske talisman' og 'Den anden verden'.

Også Poul Bergs egen, nisseløse 'Tidsrejsen' fik kritik af politikere og præster for sit – i deres øjne – nedladende og forskruede portræt af en frikirkeleder.

Han har dog ikke selv et entydigt bud på, hvorfor julekalendere tilsyneladende får så mange følelser frem i folk:

- Det er svært at sige. Noget af den kritik, 'Tidsrejsen' fik, skyldtes måske, at man ville spænde julekalenderen for et projekt – at nogen har en politisk dagsorden, de prøver at fremføre, og så er det nærliggende at bruge en julekalender som affyringsrampe for et budskab, siger han.

'Tidsrejsen' blev i øvrigt sendt lige efter den stort anlagte dramaserie '1864', der fik massiv kritik af både historikere og politikere.

Hvad anmeldere, politikere og ikke mindst publikum kommer til at mene om 'Julehjertets hemmelighed' vil vise sig i løbet af den kommende tid.