'Anne og Anders' i Libanon undlod oplysninger om PFLP-talsmand

Programmet 'Anne og Anders i Mellemøsten - Libanon' undlod i omtalen af offer for bilbombe at fortælle, at han var PFLP-talsmand.

En seer mente, at DR i programmet 'Anne og Anders i Mellemøsten - Libanon' glemmer at fortælle vigtige dele af historien om et af terrorofrene. (© dr)

En seer klagede til DR over programmet 'Anne og Anders i Mellemøsten – Libanon', der blev vist på DR1 den 12. august. I udsendelsen rejser værterne Anne og Anders rundt i Libanon og besøger forskellige mennesker, og hører om deres liv. Seeren mente, at DR i programmet glemmer at fortælle, at et af de terrorofre i konflikten i området, der omtales i programmet, også var talsmand for PFLP.

Det mente seeren, var en klar overtrædelse af DR’s etiske regler.

- Hvorfor fortæller programmet ikke, at den "milde" forfatter Ghassan Kanafani også var talsperson for terrororganisationen PFLP og at han var med til at tage ansvaret for massakren i Lod lufthavnen? Massakren dræbte 26 og sårede 80 , skriver klageren til DR.

Lytternes og seernes redaktør har behandlet sagen, og giver klageren medhold.

Ikke kun et tilfældigt offer

I programmet valgte DR at fortælle om et kærlighedsforhold mellem en dansk kvinde og palæstinenseren Ghassan Kanafani, som blev dræbt ved en bilbombe i Beirut i 1972.

DR fortalte dog ikke i programmet, at Ghassan Kanafani ikke var hvem som helst og et tilfældigt offer for volden. Kanafani var talsmand for PFLP. Handlingen er sidenhen anset som den israelske efterretningstjeneste Mossads hævn for Kanafanis rolle i PFLP-terroraktionen i Lod-lufthavnen ved Tel Aviv i 1972.

Ifølge DR ønskede man ikke at komme ind på de politiske magtkampe i Libanon i programmet, men lytternes og seernes redaktør slår fast, at når DR selv tager bombesprængningen op i programmet og nævner palæstinensernes sorg og chok, bør DR ikke kun fortælle den halve historie. DR burde ifølge lytternes og seernes redaktør også fortælle om Kanafanis placering i PFLP, og at han med al sandsynlighed ikke et var tilfældigt offer.

Vigtig information udeladt

Klager får derfor medhold i, at udeladelsen af disse oplysninger var en overtrædelse af DR’s etiske retningslinjer, hvor der blandt andet står, at alle der medvirker eller omtales skal behandles fair og ansvarligt.

Det gælder uanset, om der er tale om personer, virksomheder, organisationer, foreninger eller lignende.

Det fremgår også, at DR refererer loyalt alle relevante parters synspunkter. Der må derfor ikke udelades argumenter og oplysninger af betydning, som i tilfældet med Kanafanis baggrund.

- Seerne fik ikke en fair chance for at forstå begivenheden i en historiske kontekst, fremgår det af afgørelsen.

Jesper Termansen lægger vægt på, at når DR i sit svar siger, at man ikke ville gå ind i konflikten mellem Israel og PFLP, så gør man det alligevel ”halvt” i den form, som det sker i programmet. DR kunne for eksempel helt have udeladt fortællingen om bombesprængningen, nævnes det.

Afgørelsen påpeger, at man "med den valgte fremgangsmåde risikerer DR at medvirke til at skabe det indtryk, at Kanafani var et tilfældigt og meningsløst offer blandt mange andre for den vold, der prægede Libanon i 1970erne.”

DR udelader dermed den væsentlige oplysning, som DR også selv bekender sig til, at Kanafani var PFLP-talsmand og højt placeret aktør i organisationen. Denne information burde seerne have fået i programmet.

Ifølge afgørelsen bør DR bringe en beklagelse og rettelse på ”Fejl og Fakta” på dr.dk. Rettelsen bør tillige fremgå i forbindelse med afsnittet, som ligger på DRTV.

Dette har DR gjort her.

Ankesagsafgørelse