Kritik af ’Detektor’ afvises: Faktatjek af minister-udsagn om Danmarks olieproduktion var ikke i strid med DR’s etik

En lytter mente, at DR ikke havde dokumentation for at påstå, at klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen tog fejl i sine udtalelser om omfanget af Danmarks olieproduktion. Lytternes og seernes redaktør afviser kritikken.

En lytter mente, at ´Detektors’ kritiske gennemgang af en udtalelse fra klima- , energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen var fejlagtig. Lytternes og seernes redaktør afviser kritikken. (foto fra dr.dk)

En lytter fandt ´Detektors’ kritiske gennemgang af en udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen fejlagtig.

Klageren hævdede, at DR fejlagtig kritiserede ministeren for at komme med forkerte oplysninger om størrelsen af Danmarks olieproduktion, og at ’Detektor’ dermed ikke havde overholdt DR’s egne etiske regler.

Efter redaktionen afviste kritikken, ankede klageren DR’s svar til Jesper Termansen, der er lytternes og seernes redaktør.

Han giver ikke klageren ret i påstandene. Det kan man læse i den seneste sag fra lytternes og seernes redaktør.

Faktatjek af størrelsen af olieproduktion

Klageren mente, at DR ikke havde dokumentation for at påstå, at klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen tog fejl i sin udtalelse på CNN. Klageren mente også, at det derfor var etisk forkert, at DR henvendte sig til CNN med en korrektion, da korrektionen ifølge klageren ikke er korrekt.

Ministeren havde ifølge klageren sagt, at Danmark var Europas største olieproducent, og senere rettet til EU’s største olieproducent.

- Klager har ikke dokumenteret, at DR tog fejl. DR har ikke oplyst, hvilken statistik man lægger til grund. Imidlertid viser Det Internationale Energiagenturs statistik over olieproduktion, at Storbritannien og Norge var de største producenter i 2019, i 2020 og forventes også at være det i 2021, skriver Jesper Termansen og afviser dermed klagerens kritik.

Lytternes og seernes redaktør skriver, at dette indikerer, at DR ikke har taget fejl. På det grundlag er der ikke grundlag for kritik af ’Detektor’, fremgår det.

Bestemmer selv hvem man henvender sig til

Klageren havde også klaget over, at ’Detektor’ i programmet henvendte sig til CNN med en korrektion af Dan Jørgensen, som – ifølge klageren – ikke var korrekt.

- For det første er det DR’s redaktionelle ret at bestemme, hvem man henvender sig til i et program. For det andet har Klager ikke dokumenteret, at ’Detektor’ korrigerede med fejlagtige oplysninger, konkluderer Jesper Termansen og giver ikke klageren medhold i kritikken.

Du kan læse hele sagen om klagen over indslaget her.

Ankesag

FacebookTwitter