Kritik af DR: Vært på ’Bagklog’ måtte ikke svare på klager over sig selv

Håndteringen af lytterklage over ’Bagklog’ på P1 fulgte ikke retningslinjerne i DR. Men påstanden om inhabilitet afvises af lytternes og seernes redaktør.

En lytter mente, at 'Bagklog' ikke overholdt DR's etiske retningslinjer. (© dr)

Radioværten på ’Bagklog’ på P1 måtte ikke svare på klager over sig. Det var en klar overtrædelse af DR’s etiske retningslinjer, vurderer lytternes og seernes redaktør Jesper Termansen i ny ankesagsafgørelse, der er tiltrådt af DR’s generaldirektør. Desuden overholdt værten ikke en venlig tone i sit svar til klageren.

I programmet den 5. september medvirkede forlagsdirektør i Gyldendal, Morten Hesseldahl. På et tidspunkt i udsendelsen falder samtalen blandt andet på værtens tilknytning til Gyldendal, hvor værten selv har udgivet bøger. Det fik en lytter til at klage til DR. Både over værtens påståede inhabilitet i den pågældende udsendelse, de nedsættende udtalelser værten tidligere er kommet med om blandt andre Donald Trump – og over DR’s klagehåndtering.

Redaktionen afviste klagers påstande. Det fik lytteren til at anke sagen til lytternes og seernes redaktør i DR, der giver klageren delvist medhold.

Må ikke svare på klager over sig selv

Ifølge DR’s etiske retningslinjer er det den indholdsansvarlige chef, der svarer på klager i DR. Klager får derfor medhold i, at værten på ’Bagklog’ ikke måtte svare på klager over sig selv. En mindre del af klagen har programmets redaktionschef besvaret. Den del er helt korrekt behandlet, fremgår det af afgørelsen.

Lytternes og seernes redaktør giver desuden klageren medhold i, at værten ikke svarer klageren i en venlig tone.

Ingen inhabilitet

Klageren får ikke medhold i sin påstand om brud på DR’s retningslinjer for inhabilitet. I interviewet med forlagsdirektør Morten Hesseldahl omtales blandt andet værtens bogudgivelser og arbejdet med forlaget.

Lytternes og seernes redaktør påpeger, at selv om værten ikke bør bringe sine egne økonomiske og personlige forhold ind i programmet, så var der i dette tilfælde tale om bogudgivelser, som var mere end to år gamle, at det måtte være tilladt, at værten beskæftiger sig med Gyldendal. Udsendelsen indeholdt derfor heller ikke skjult reklame hverken for værtens bøger eller for Gyldendal.

Vide rammer for satire

Klageren rejser tillige en mere generel kritik af værten og påpeger, at værten bruger programmet som en privat platform til at fremsætte personlige holdninger. Navnlig i forhold til nedgøring af den amerikanske præsident Donald Trump og den russiske præsident Vladimir Putin.

Lytternes og seernes redaktør giver ikke klageren medhold i påstanden.

- Med de vide rammer for satire, som ’Bagklog’ har givet sig selv, var der ikke tale om overtrædelser af DR’s etiske retningslinjer, skriver lytternes og seernes redaktør.

DR har beklaget fejlen på Fejl og Fakta.

Du kan læse hele sagen her.

Ankesagsafgørelse

Facebook
Twitter