Radiovært reagerede hurtigt: Erklærede sig inhabil i forhold til Ekstra Bladet

Værten på P1’s 'Søndagsfrokosten' oplyste om sin inhabilitet, da Ekstra Bladet blev nævnt i debatprogrammet.

En lytter mente, at DR's regler om inhablitet ikke var overholdt i en udgave af 'Søndagsfrokosten' på P1. Lytternes og seernes redaktør giver ikke klageren medhold. (© dr)

Emnet for ’Søndagsfrokosten’ på P1 den 27. september var sexisme og sexkrænkelser. En lytter klagede til DR over, at værten på programmet på et tidspunkt i udsendelsen erklærede sig selv inhabil i forhold til Ekstra Bladet og bladets chefredaktør.

Efter at DR afviste kritikken, valgte klageren at få Jesper Termansen, der er lytternes og seernes redaktør i DR, til at vurdere sagen.

Han giver ikke klageren medhold.

Korrekt håndtering af P1-værten

Et af klagerens kritikpunkter var, at det er problematisk, at værten var inhabil og dermed afskar lytterne og de medvirkende fra også at debattere Ekstra Bladet, da dagens emne var sexisme i mere generel forstand.

Lytternes og seernes redaktør er ikke enig og skriver, at værten bekendtgjorde sin tidligere årelange tilknytning til Ekstra Bladet og sit tidligere giftermål med bladets chefredaktør. Det skete, da én af de medvirkende kom ind på emnet. Jesper Termansen påpeger, at værten gjorde det klart, at hun var inhabil i den sag, og derfor skulle emnet ikke op.

Programmets tema var ikke Ekstra Bladet og sexisme, men sexisme i bred forstand, skriver Jesper Termansen. Det afgørende for sagen er, at P1-værten - så snart Ekstra Bladet blev nævnt i debatten - selv tog sine forholdsregler.

Dermed slår afgørelsen fast, at DR’s etiske retningslinjer blev fulgt.

Skal oplyse om inhabilitet

Af DR’s etiske retningslinjer fremgår det, at medarbejdere skal orientere nærmeste chef om forhold, hvor personlige eller økonomiske interesser spiller ind. Medarbejdere må ikke blande disse interesser ind i deres arbejde.

Lytternes og seernes redaktør skriver, at 'det altid vil være klogt, hvis værten i den slags tilfælde ved indledningen af programmet gør sine præmisser klare for lytterne, men det er ikke en overtrædelse af de etiske retningslinjer, hvis det ikke sker for begyndelsen'.

Det vigtige er ifølge Jesper Termansen, at lytterne skal vide, hvor DR’s medarbejdere står i en konkret sag, og derfor vil det være et brud på etikken, hvis medarbejderen fortier en interessekonflikt. Det var ikke tilfældet her, hvor værten netop straks reagerede.

Du kan læse hele sagen her:

Ankesagsafgørelse

Facebook
Twitter