DR beklager fejl i artikel om mundbind

DR misforstod forskning om mundbind. To undersøgelser pegede i forskellig retning.

Den 6. november skrev DR en artikel om, at hver tredje dansker tvivler på effekten ved mundbind. I artiklen misforstod vi et forskningsresultat fra Cochrane-review. I de undersøgelser, som Cochrane gennemgik, var der ikke evidens for, at mundbind nedsætter risikoen for akutte luftvejssygdomme.

I stedet skrev DR i en faktaboks, at Cochrane reviewet nåede frem til, at der var bevis for, at mundbind virker. DR beklager fejlen.

Sundhedsstyrelsen når dog frem til, at der samlet set er dokumentation af mundbind. Styrelsen nævner blandt andet en nyere forskningsartikel fra Lancet, der når frem til, at mundbind virker.

Facebook
Twitter