Rettelse til dokumentar om Huawei

Den 18. februar genudsendte DR2 en dokumentar fra 2015 om Huawei, ’DR Undersøger: Hvem holder øje med Huawei?

(Foto: Philippe Wojazer © Scanpix)

Af Lasse Bjørch, programredaktør, DR2

I forbindelse med den oprindelige visning af dokumentaren den 23. april, 2015, klagede TDC til lytternes og seernes redaktør i DR over dokumentaren samt DR Nyheders dækning i dagene op til filmens premiere.

Afgørelsen pålagde DR at bringe en fejlrettelse på diverse platforme, samt bringe fejlrettelsen i forbindelse med en eventuel genudsendelse af dokumentaren.

Det er ikke gjort, og det er en fejl.

Den oprindelige fejlrettelse, der burde fremgå i forbindelse med genudsendelser, er:

DR oplyste den 23. april i en række indslag, at ansatte i det kinesiske firma Huawei har adgang til indholdet af TDC-kunders kommunikation. Det var en fejl. De Huawei-ansatte har alene adgang til at se, hvem der ringer og sms’er til hvem, og hvor telekunderne opholder sig imens. Direkte aflytning kan kun foregå fra et særligt sikret rum, hvor Huaweis ansatte, ifølge TDC, ikke har adgang. DR beklager fejlen."

Derudover blev der i genudsendelsen til slut i programmet skrevet: ”TDC har fortsat en aftale til fire milliarder kroner med Huawei om at etablere 5G-netværk i Danmark.” Det er ikke tilfældet, det er en fejl, og rettes såfremt dokumentaren genudsendes.