6 skarpe til Grand Prix-generalen: Derfor har vi valgt København

Refshaleøen giver de perfekte rammer for at skabe et helt særligt Melodi Grand Prix, forklarer DRs hovedansvarlige for Eurovision Song Contest 2014.

Pernille Gaarbo er executive producer og dermed DRs øverste chef for næste års internationale Melodi Grand Prix. (© DR)

Efter tre en halv måneds grundige undersøgelser og intense forhandlinger har DR nu valgt, at skibsværftet B&W's historiske fabrikshaller på Refshaleøen i København skal lægge rammer til næste års internationale Melodi Grand Prix.

Vi har eksklusivt her på dr.dk/grandprix fået executive Pernille Gaardbo til at uddybe hvorfor.

Hvorfor har I valgt København som værtsby?

- Vi har en enestående mulighed for at skabe nogle helt unikke rammer for Eurovision Song Contest i B & W-hallerne på Refshaleøen. Her kan vi lave et nyskabende tv-show, der ikke tidligere er blevet set i Grand Prix'ets historie. Hele Refshaleøen vil blive omdannet til Eurovision Island, hvor vi samler danskerne, deltagerne og de mange fans og pressefolk, der kommer til byen fra hele Europa. Og København rummer samtidig alle tænkelige kultur- og hoteltilbud, der kendetegner en international by.

Hvad er det for et Grand Prix, som B&W-hallerne giver jer mulighed for at lave?

- Vi har haft en ambition helt fra starten om at modernisere Eurovision Song Contest - selvfølgelig med respekt for traditionerne. Refshaleøen giver os muligheden for at skabe et totalt nyt og unikt show, fordi vi selv kan beslutte rammerne indenfor og udenfor. Vi kan skræddersy hallerne efter behov og give det vores helt eget kreative særpræg.

Den europæiske tv-union, EBU, har godkendt DRs beslutning om København som værtsby. Hvad har de lagt vægt på?

- EBU mener - ligesom vi i DR gør det - at showet i tv er det allervigtigste. De to semifinaler og finalen, som bliver sendt til 170 millioner seere i hele Europa, har topprioritet. Men hele eventdelen omkring Grand Prix'et er selvfølgelig også væsentligt. Der er blevet kigget nøje på den generelle oplevelse, som værtsbyen kan tilbyde til de mange mennesker, der er til stede ved eventen.

Herning og Horsens har også budt ind på at få Eurovision til byen. Hvorfor har I fravalgt dem?

- Både Herning og Horsens har kommet med nogle rigtig interessante og gennemarbejdede bud, og vi har været i dialog med dem begge. Der er ingen tvivl om, at Boxen i Herning er et af de bedste steder i Danmark at afvikle tv-shows, og Fængslet i Horsens er også et kreativt bud på en venue. Der har på den måde været fordele og ulemper ved alle venues, men da det i processen har vist sig, at ideen om Refshaleøen kunne realiseres stod det til sidst klart, at det ville give os unikke muligheder for både at samle alle og bringe showet et nyt sted hen.

Parken trak sig som mulig venue for arrangementet. Men København foreslog også et stort telt foran DR Byen. Hvorfor valgt I ikke det?

- Teltløsningen var et interessant bud, men tv-produktionsmæssigt ville de mange søjler i teltet simpelthen skabe for mange forhindringer i forhold til de ambitioner, vi har med showet. Og så er vi bare meget begejstrede for de muligheder, som B&W-hallerne giver os.

Er I sikre på, at B&W-hallerne bliver klar til brug til tiden? Og at lyden også bliver i orden?

- Vi ser det som vores opgave er at skabe de allerbedste rammer for Eurovision og lave den flotteste venue, der samler europæerne til fest for en aften og gør danskerne stolte. Vi arbejde tæt sammen med København for at sikre, at planer og budgetter hænger sammen og venuen er færdig til tiden. Det er klart, at når vi bliver præsenteret for en helt rå fabrikshal som venue, gør vi os rigtig umage for at undersøge, at den også er brugbar lydmæssigt. I den proces har vi allieret os med de allerbedste akustikere og ingeniører, og de garanterer, at lyden bliver velegnet til professionel tv-produktion.