Akavet. Falsk. Malplaceret: Verdensstjernen Madonna sablet ned for sin Grand Prix-optræden

Poplegendens store comeback til Eurovision-finalen blev en stor fuser.

60-årige Madonnas store comeback på scenen i Tel Aviv blev ikke just den forventede seersucces. Her er et par af de danske tweets om hendes optræden. (Foto: ORIT PNINI © Scanpix)

Det skulle have været det største brag i lørdagens Eurovision-finale i Israel, da legenden Madonna gik på scenen knapt tre timer inde i showet, mens seerstemmerne blev talt op.

Iført sort munkekappe med diamanter, krone og klap for øjet tonede den 60-årige popdronning frem og gav en liveoptræden med den 30 år gamle klassiker 'Like a Prayer' samt sangen 'Future' fra hendes nye album.

Men dét, der ifølge værterne skulle have været aftenens højdepunkt, blev en slem fuser.

Efter Madonnas optræden var seerne fra alle de konkurrerende lande i hvert fald enige om én ting: Madonnas optræden var under al kritik.

- Er Madonna syg? Jeg har aldrig hørt hende lyde så dårligt, skriver en bruger på Twitter.

(Foto: ORIT PNINI © Scanpix)

- Det var akavet, lyder det fra en anden.

- Det er skræmmende at tænke på, hvor meget Israel har betalt Madonna til at synge totalt falsk, kommenterer en tredje bruger, mens en fjerde langer ud efter hendes sceneoptræden:

- Wow Madonna, lad dog i det mindste som om, du er begejstret.

Dødsstødet bliver sat ind af den britiske tv-vært Piers Morgan, der er kendt for sin værtstolle på store shows som 'America's Got Talent':

- RIP Madonnas karriere, skriver han i et tweet ledsaget af et foto fra hendes sceneoptræden. Og på Madonnas egen Facebook-profil er kritikken også i samme hårde tone.

Oversvømmet med beskeder

Også DR's seere var ét stort spørgsmålstegn efter Madonnas show, forklarede tv-kommentator Ole Tøpholm få minutter efter hendes optræden.

- Jeg kan se, at jeg er blevet oversvømmet med beskeder omkring Madonna og om, hvad hun egentlig lavede her i Melodi Grand Prix'et, startede Tøpholm.

- Og til det er svaret: Absolut ingenting! Hun er blevet betalt for at komme og optræde her til aften, og jeg må da også sige, at publikum var mere oppe at køre over de 26 finalesange end Madonnas version af 'Like a Prayer'. Jeg ved ikke, om det kun var mine hørebøffer her i kommentatorboksen, men helt godt lød det ikke, lød hans kritik.

Finansieret af rigmand

Der har ellers hersket stor mystik omkring Madonnas optræden til Eurovision i månederne op til finalen.

Først blev det meldt ud, at hun var skulle optræde til finalen, men så kunne man fra officiel side alligevel ikke bekræfte det. Så meldte Madonna selv ud, at hun glædede sig til at optræde, og undervejs i forløbet kom det også frem, at den israelsk-canadiske rigmand Sylvan Adams af egen lomme havde valgt at finansiere Madonnas optræden i Tel Aviv til en sum af omkring én million dollars.

I torsdagens Eurovision-semifinale blev det så endelig bekræftet af showets værter, at Madonna skulle på scenen i finalen.

Men at dømme efter kritikken ovenpå hendes optræden kunne den million dollars altså sagtens være sparet.

- Værterne kørte det op til, at hun skulle være i centrum. Men hun har jo egentlig ikke noget at gøre i Melodi Grand Prix. Så det var lidt mærkeligt. Det holdt ikke. Det var finalens svage punkt, siger kommentator Ole Tøpholm efter finalen.

Det er ikke første gang, et verdensnavn gæster Eurovision.

I 2016 entrerede Justin Timberlake scenen med sommerhittet 'Can't Stop the Feeling', som var skrevet af sangskrivere fra værtslandet dét år, Sverige.

Facebook
Twitter