B&W-hallerne: Fra rød højborg til regnbuefarvet Eurovision

To haller fra 1960'erne på i alt 15.000 kvadratmeter skal danne rammer for Eurovision 2014. Refshaleøen er gået fra at være arbejderhøjborg til kulturø.

(Foto: Jan Jørgensen/Scanpix)

Når Eurovision 2014 åbner på Refshaleøen i København, vil det blive holdt i det, der engang var landets største arbejdsplads.

Det er det danske skibsværft Burmeister og Wain (B&W), der i begyndelsen af 1960'erne byggede de to haller, som dengang blev brugt til at bygge skibe.

Det fortæller Niels Jul Nielsen, der forsker i industrisamfundet i det 20. århundrede på Københavns Universitet, og som har udgivet en bog om B&W.

Ny byggemetode

- Historien om de to store haller går tilbage til 50'erne, hvor B&W begyndte at forandre den måde, man byggede skibe på. Den gik ud på, at man byggede skibe i sektioner, hvorefter man samlede sektionerne i dokken. Derfor lavede man de to haller, hvor man sendte stål ind i den ene ende, hvorefter man kunne sende sektionerne ud af skibet i den anden, siger han.

De to haller gav mulighed for at svejse sektioner af skibene sammen i dokken. Sektionerne blev lavet i hallerne. (Foto: DieselHouse)

Teknikken betød, at B&W blev verdens førende skibsværft, og hallerne omkring Refshaleøen blev Danmarks største arbejdsplads med mellem 2000 og 3000 medarbejdere.

I sin tid som værft var øen også præget af de mange arbejdere, som havde ry for at lægge til venstre for Socialdemokraterne. Ofte så langt til venstre, at socialdemokraterne skulle overveje, hvorvidt det var en god idé at besøge arbejderne, fortæller Jacob Bjerring-Hansen, administrerende direktør på Bornholms Museum og tidligere ansat Arbejdermuseet.

Samme vurdering har Niels Jul Nielsen.

Kaffepauser og Sovjet

- Det var et anarkistisk sted. Medarbejderne holdt kaffepauser om formiddagen og eftermiddagen, selv om det ikke stod i overenskomsten. Det fik ledelsen til at bygge kaffebure inde i hallerne, så mesteren kunne styre det bedre.

Han tilføjer, at selv Sovjet havde øjnene åbne for Refshaleøen og dets tillidsmænd, og at det sandsynligvis også har været medvirkende til, at Sovjet lagde flere skibsordrer i B&W.

Efter B&W gik konkurs i 1996 blev Refshaleøens Ejendomsselskab etableret, som nu står for udlejning af lokaler på øen. Siden er flere kreative selskaber og kulturevents flyttet ind, hvilket betyder, at de to haller nu indeholder Det Kongelige Teaters lager og en paintball-bane. Indholdet i hallerne skal nu fjernes, og området skal gøres klart til Eurovision.

B&W-hallerne stod færdige i begyndelsen af 60'erne. (Foto: Refshaleøens Ejendomsselskab)

Selv om de to haller, som er nogle af landets største bygninger, ikke er lavet for at holde koncerter, så siger Christian Herskind, administrerende direktør for Refshaleøens Ejendomsselskab, at lyden vil blive god.

Ejendomsselskab: Lyden bliver god

- Der er blevet foretaget mange test af hallerne, og alle konkluderer, at vi nok skal nå et godt niveau. Så det giver ikke anledning til uro, siger han.

Niels Jul Nielsen mener, at valget på Refshaleøen og de to haller kan udvikle sig til noget spændende, fordi området rummer så meget historie, som kunne bruges aktivt i Eurovision-showet.

Refshaleøen har igennem længere tid været vært for Copenhell, Distortion og en række andre festivaler og koncerter.

Facebook
Twitter