Dario: Angelique var en appelsin i min turban

Sejren i Melodi Grand Prix for 50 år siden blev startskuddet for en hæsblæsende karriere i dansk showbiz for Dario Campeotto. Og den nu 71-årige entertainer er klar til at stille op igen.

Dario Campeotto blev på tre minutter verdensberømt i Danmark, da han vandt det danske Melodi Grand Prix i 1961 med 'Angelique'. Halvtreds år er der gået, men Grand Prix-stjernen lyser stadig klart på himlen. Med afsæt i Grand Prix-sejren har han gjort musikken og showbusiness til sin levevej.

- Det har virkelig været et eventyr. Jeg niver mig selv i armen en gang imellem og siger, hvad er der dog sket, fortæller han.

Musikken er min force- Når jeg tænker på Melodi Grand Prix folk i al almindelighed, så er det ikke så forfærdelig mange, der har været så heldige som jeg. At holde den gående med en sang.

- Selvfølgelig har jeg da udviklet mig. Det, der har været min force, er, at jeg ikke på noget som helst tidspunkt har hvilet på laurbærrene. Jeg er kørt los og har været meget videbegærlig og nysgerrig inden for showbiz, teater, film osv. Ikke så meget skuespil, som musik. Musik er min force, og det er det, jeg brænder for.

- Min far sagde, at jeg skulle gå operavejen. Der er så bare det at sige til det, at når du får en appelsin i turbanen som "Angelique", så er det sin sag at gå tilbage til et studium. For så er du ligesom kastet ud i det. Du kan selvfølgelig godt sige, at her ligger for 100.000 kr. kontrakter, dem river jeg midt over, for jeg vil læse videre, men det er ikke lige måden at gøre det på. Så løber tiden. Så løber den fra dig. Og så er du i det.

Grand Prix-sejr var startskuddet'Angelique' blev startskuddet til en karriere, som indeholder flere teater- og filmroller. Det blev blandt andet til roller i de danske filmklassikere 'Peters Baby' (1961) og 'Han, Hun, Dirch og Dario' (1962) samt i forskellige musicals. Deriblandt 'Pyjama Game' (1962) og 'Laser Og Pjalter' (1963).

Sideløbende med Darios forskellige roller på den danske showbiz-scene, deltog han adskillelige gange i de danske Grand Prix'er op gennem 60'erne, selvom sangkonkurrencen ikke var velanset.

- Jeg har jo nok inderst inde ikke haft et bedre bud, om man så må sige. Et bedre bud skulle have været: det har været interessant at være med, men jeg giver afkald på det hele. Men så skal du også have en plan b, som holder vand. Mit alternativ var at stoppe totalt med popmusikken, låse mig inde på et konservatorium og være der i 4-5-6 år, og så håbe på, at man stadig kunne hoppe på vognen, og at stemmen holdt i den retning. Jeg vidste, at den holdte i popretningen, men hvad med den anden retning?

I alt blev det til fem deltagelser, inden Danmarks Radio i 1966 valgte at lukke for sangkonkurrencen. På det tidspunkt besluttede Dario at trække sig lidt tilbage fra underholdningsbranchen.

- I 1966 var jeg flyttet til Italien sammen med min daværende hustru Githa Nørby. Hun lavede film i München i Tyskland. Jeg åbnede så en forretning i Italien med dansk brugskunst. Jeg var fladet lidt ud. Jeg havde været nonstop på siden 1961, og på mit femte år begyndte jeg at mærke en form for materialetræthed. Derfor tænkte jeg, at nu vil jeg noget andet.

Forretningsmanden DarioDario har igennem årene haft forskellige afstikkere uden for showbiz-verdenen. Udover forretningen med dansk brugskunst i Italien, så havde Dario fra 1995-1999 restaurant Vin og Ølgod i København.

- Det var en ordentlig smask, jeg fik der, men derfor var det spændende alligevel. Man bliver klogere på, hvad man ikke skal foretage sig, og hvad man skal træde tilbage til. Og den gode gamle sangstemme redder så en i sidste øjeblik. Jeg vender hele tiden tilbage til det, jeg er bedst til.

- Jeg har altid haft et handelstalent eller lysten til at handle, men jeg har aldrig fortrudt, at jeg holdt fast i underholdningsbranchen som sådan. Også fordi jeg har været heldig, og jeg har det godt i branchen med alle mennesker, og jeg hygger mig med det. Nu er jeg 71, men jeg har ikke tænkt på at trappe ned eller at stoppe, det er der slet ikke tale om. Jeg undrer mig over, at der altid er så mange, der taler om at gå på efterløn. Det ville jeg dødkede mig ihjel over.

At Dario er still going strong er tydeligt for enhver. Senest har vi i efteråret 2010 set Dario i forestillingen 'Cabaret', hvor blandt andre Birthe Kjær også medvirkede.

- Når telefonen ringer, så er jeg altid den første til lige at skanne kalenderen, samtidig med jeg taler med vedkommende, der spørger på en dato. Det er forretningsmanden Dario, som så træder ind.

En del af dansk kulturarvI løbet af de halvtreds år, der er gået siden Dario vandt Grand Prix'et, er han blevet folkeeje og en del af den danske kulturarv. Alle danskere kender 'Angelique', og der har tillige indsneget sig et begreb i det danske sprog, som er opkaldt efter ham.

- Mine forældre har altid sagt, at vi er gæstearbejdere, og vi skal opføre os ordentligt i det har land, som ikke er vores fædreland. Derfor skal vi gøre et godt indtryk. På baggrund af det, pludselig at blive folkeeje herhjemme på et behageligt niveau, og oven i købet få et begreb opkaldet efter sig, det er jeg utrolig beæret over.

Stiller gerne op igenDet var Melodi Grand Prix'et, som gav Dario sit gennembrud. Igennem årenes løb har han bibeholdt interessen for konkurrencen og følger stadig med. For Dario er der ikke den store forskel mellem dengang og nu.

- Genren har jo ikke ændret sig. Jo, den har ændret sig på den måde, at man selvfølgelig spiller en musik, som relaterer til det år, man er i. Stilen har måske ændret sig, men det er ikke ret meget. Der er ikke den store forskel, det er der altså ikke. Det, der er den store forskel på i dag og dengang, er, at der var et levende orkester. Det er der ikke mere, og det er kedeligt. For det gav virkelig et pift både visuelt og lydmæssigt.

- Hvis jeg blev spurgt nu, i dette øjeblik, om jeg ville være med i Dansk Melodi Grand Prix 2011, så ville jeg sige: "Lad mig lige høre, hvad det er, I vil have mig til at synge", og hvis det er en god melodi, som passer til mig og min stemme, så stiller jeg da op igen. Det er jeg ikke bleg for.

- Det er jo et show, og det er spændende at være med. Jeg kunne aldrig drømme om at sige nej tak, det interesserer mig ikke. Jeg vil frygtelig gerne være med, hvis det skulle være.

Interviewet er fra magasinet DOUZE POINTS, der er medlemsbladet i MelodiGrandPrixFans.dk, som er den officielle danske fanklub for Melodi Grand Prix.

Facebook
Twitter