DR vil nulstille Melodi Grand Prix

DRs underholdningschef vil lave et "Dansk Melodi Grand Prix 2.0" til næste år og efterlyser kvalitet og ægthed, når der skal sendes sange ind.

Hollands The Common Linnets blev nr. 2 i Eurovision med 'Calm After the Storm'. DRs underholdningschef ønsker sig sange til Dansk Melodi Grand Prix 2015, der er lige så ægte og har lige så meget på hjerte. (Foto: Sander Hesterman/Thomas Hanses © Eurovision.tv)

Blot to måneder efter Danmark var værter for Eurovision Song Contest, er DR i fuld gang med planlægningen af næste års danske Melodi Grand Prix. Værtsbyen bliver Aalborg, datoen er sat til 7. februar, og der er åbnet for at til konkurrencen.

- Der er ingen tvivl om, at 2014 har været et kæmpestort Grand Prix-år for hele Danmark. Nu nulstiller vi uret og laver et Dansk Melodi Grand Prix version 2.0, siger underholdningschef i DR, Jan Lagermand Lundme, og fortsætter:

- Vi vil gerne udfordre Melodi Grand Prix-formatet og sørge for, vi hele tiden er i udvikling. Og så vil vi selvfølgelig gerne have trofæet igen. For det er jo en konkurrence - det er dét, som det hele handler om.

Kvalitet frem for kvantitet

Sidste år blev der sat rekord med 872 indsendte sange til Dansk Melodi Grand Prix. Denne gang er mængden af sange mindre vigtig for underholdningschefen.

Jan Lagermand Lundme er underholdningschef i DR. Han stod i spidsen for Eurovision Song Contest 2014 som Head of Show. (Foto: Agnete Schlichtkrull © DR)

- Før er vi gået meget op i, hvor mange bidrag vi har fået, så vi har haft en masse forskellige numre at vælge imellem. I år gør vi det anderledes. Vi går mere op i kvalitet end i antal denne gang, siger Jan Lagermand Lundme.

- Jeg vil gerne opfordre sangskriverne til at sende det allerbedste ind, som de har. De skal ikke nødvendigvis sende 20 sange ind hver, men dén ene, som, de mener, kan vinde Eurovision Song Contest.

Noget på hjertet

Mandag 8. september er der frist for at sende sange ind, og herefter vælger en hemmelig jury af fagfolk fra musik- og tv-branchen de ti numre ud, som skal fyret af på scenen i Gigantium 7. februar.

- Vi vil gå efter de ægte numre. Det skal ikke nødvendigvis være det, man vil kalde typiske Grand Prix-numre. De sange, som klarer sig bedst i Eurovision, er tit dem, der har noget at fortælle, og som er ægte. De sange, som vil røre seerne, siger Jan Lagermand Lundme og nævner et par eksempler:

- Det gjaldt for eksempel det hollandske bidrag til Eurovision i år. Her var to mennesker (Ilse de Lange og Waylon, red.), som havde en historie at fortælle, som kom ind under huden på én. Det gjaldt også vinderen, Conchita Wurst, som udover et bragende popnummer også havde noget på hjerte.

Trækker på erfaringerne fra Eurovision

Når det gælder tv-showet, så kommer DRs Grand Prix-redaktion både til at trække på de gode erfaringer fra Eurovision Song Contest i år og udvikle helt nye idéer.

- I Eurovision kom vi tættere på kunstnerne og deres sange, vi optimerede de enkelte optrædener, og det var virkelig sjovt, når de blev interviewet i greenroom. Det vil vi gerne bygge videre på. Og samtidig vil vi gerne skabe en stor fest, som danskerne kan samles om, siger Jan Lagermand Lundme.

- Vi har også set i år, hvordan de sociale medier spiller en stadig større rolle, og vi går efter at give de mange, som er på nettet før, under og efter tv-showet en ekstra oplevelse, lover han.