Eurovision-chef om seertal: Fuldstændig fantastisk

Det halve Danmark så med, da finalen i Eurovision Song Contest 2014 bragede over tv-skærmene lørdag aften.

Lise Rønne, Pilou Asbæk og Nikolaj Koppel bød lørdag velkommen til verdens største musikkonkurrence - og alene i Danmark så 2,4 millioner seere med. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Sloganet for Eurovision Song Contest 2014 var Join Us. Og det må man i den grad sige, at danskerne gjorde, da det gjaldt finalen i melodikonkurrencen lørdag aften: 2,4 millioner så ifølge TNS Gallup med på DR1, DR3 og Ramasjang.

- Det er fuldstændig forrygende og fantastisk. Og det er det fordi, at meningen hele tiden har været at samle danskerne om den her begivenhed. Men at så mange ville se med, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, siger DRs showchef på Eurovision Song Contest, Jan Lagermand Lundme til dr.dk/grandprix.

Han hæfter sig også ved, at 76 procent af tv-seerne så Eurovision-finalen sammen med andre.

At så mange ville se med, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig

Jan Lagermand Lundme

- Det er super godt. Det er sådan en begivenhed, der også skal samle folk, siger Jan Lagermand Lundme.

9 ud af 10 seere så Eurovision

Bag det samlede tal på præcis 2.397.000 seere gemmer sig 2.180.000 seere på DR1, mens 211.000 fulgte finalen med 'Monte Carlo'-drengene Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansen på DR3. Endelig fulgte 7.000 seere DR Ramasjangs Grand Prix-aften for døve.

Tallene svarer til, at ni ud af ti danskere, der havde fjernsynet tændt lørdag aften mellem klokken 21.00 og 00.30 så Eurovision Song Contest, og seerne var endog rigtig glade for det, de så: På en skala, hvor et er det dårligste, og fem er den absolutte topkarakter, vurderede seerne showet til 4,1.

På radioens P4 lyttede 177.000 også med til Eurovision-finalen - for eksempel taxachauffører og andre, der ikke kunne se fjernsyn.

Lidt færre seere end i 2001

2,4 millioner seere er omkring 200.000 lavere end i 2001, hvor DR sidst var vært for Det Internationale Melodi Grand Prix. Men meget har mildt sagt ændret sig i mediebilledet siden da. Det er også ændringer, der kan ses i aktiviteten på internettet under Eurovision.

Dr.dk/grandprix har haft 1 million sidevisninger i finaleugen. Desuden har 859.308 unikke brugere set opslag fra DR Grand Prix - bare på selve finaledagen.

Det danske hashtag #DRGrandPrix blev brugt 23.019 gange under finalen. Monte Carlos eget hashtag #JoinOs blev brugt 9.683 gange under showet.

Eurovision-rekord på twitter

Under de tre Eurovision-shows fra København blev der i alt sendt rekordhøje 5,3 millioner twitter-beskeder internationalt. Bare sidste år lød det tal "kun" på 3,7 millioner, og i 2012 blev der sendt 2,1 million tweets.

Da østrigske Conchita Wurst var på scenen og sang 'Rise Like A Phoenix', udløste det 42.660 tweets pr. minut, og da drag-artisten var kåret som vinder blev der sendt 47.136 tweets i minuttet.

Hvor mange, der så finalen på tv over hele Europa, kommer der først et bud på senere, da seertal bliver gjort op på forskellige måder og dage i de forskellige lande.

Facebook
Twitter