Grand Prix-arrangør headhunter danske Troels og Mads til gigantisk finaleshow

Danskerne Troels Lund og Mads Enggaard er blandt nøglepersonerne på det hold, der producerer årets Eurovision Song Contest i Ukraine.

Op mod 200 millioner tv-seere med, når der i denne uge er Eurovision Song Contest.

Med 42 deltagerlande er der mange ting, der skal klappe på én gang, og her spiller danske Troels Lund og Mads Enggaard store roller.

Troels Lund er 'multi-cam director', som det hedder på fagsprog, og dermed er det ham, der bestemmer, hvordan de mange landes bidrag kommer til at se ud i fjernsynet.

- Nogle af landene har betingelser for, hvordan de gerne vil have det, og så prøver man at lave det, så alle bliver glade. Men det skal også se pænt ud, siger Troels Lund og fortsætter:

- Nogle lande har ikke så stor erfaring med at lave underholdnings-tv, så dem hjælper vi lidt mere end eksempelvis Tyskland eller nogle af de andre store lande, som godt ved, hvordan de vil have det.

En erfaren mand

Det er dog ikke selve finaleaftenen, der er travl for Troels Lund eller Mads Enggaard.

- Når finalen kører over skærmen, laver jeg ikke noget, for der er vi faktisk færdige. Vi er to instruktører på showet, og vi har delt det op sådan, at den anden instruktør afvikler showet, og jeg forbereder showet.

Selvfølgelig er det ikke hvem som helst, der får lov til at lave Eurovision.

Troels Lund er en erfaren herre med mange af Danmarks største tv-shows på sit cv.

Han har blandt andet siddet bag knapperne på shows som X Factor, P3 Guld og DRs sportsgalla, og så var det også ham, der styrede slagets gang som 'multi-cam director' til Eurovision i 2014, da Danmark var værtsland.

- Nogle af dem, der er på produktionen nu, har lavet det i 20 år. De ved, hvordan møllen skal køres. De synes, det, vi lavede i 2014 i Danmark, var rigtig pænt, og de ville gerne have det lige så pænt.

Kun én luftballon

Troels Lund er ikke den eneste dansker på Eurovision-produktionen.

Han har blandt andet fire af Danmarks bedste fotografer og danske Mads Enggaard med.

Mads Enggaard fungerer som såkaldt 'viewing room producer' og tager sig af deltagerne, når de skal se deres optrædener igennem, efter de har været til prøve.

Mads Enggaard skal også holde styr på mange forskellige interesser - og det er ikke dem alle, som kan imødekommes.

- To lande kan ikke komme med det samme og have en luftballon eller en stor kage på scenen. Det kan man kun gøre én gang per show. Hvert enkelt land skal skille sig ud på en måde, siger Mads Enggaard.

- Der er stor forskel på, hvor mange instruktioner landene leverer. Nogle kommer med fem stikord, og andre leverer 42 siders storyboards og moodboards.

Når showet er i gang, skal det gå stærkt.

- Scenefolkene har 30-40 sekunder til at skifte mellem de optrædende. Det er ikke alt, der kan lade sig gøre af, hvad de ønsker, fortæller Mads Enggaard.

'Hvad sagde jeg'

Selvom seertallet er svimlende højt til en stor tv-begivenhed som Eurovision, så er det ikke noget, der holder de danske tv-folk vågne om natten.

- Eurovision er stort, og det er superfedt, men egentlig er man bare stolt af, at der er mange, der ser med og nogle, der har en holdning til det, siger Troels Lund.

- Der kan jo være nogen, som synes, det er pisseirriterende og pissegrimt. Men man har stadig lavet noget, man er tilfreds med.

Og dog.

- Der er nok også noget, som ikke endte, som man havde håbet på, fordi deltagerlandene måske ville have noget andet, end man selv ville. Så kan man sige ‘Hvad sagde jeg’.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk