Grand Prix-ekspert: Vindersang er ikke plagiat

Uanset hvem der havde vundet, så var debatten om, hvorvidt sangen er en kopi kommet, mener DRs nye Grand Prix-kommentator, Ole Tøpholm. Men der er ikke noget at komme efter.

Årets danske Grand Prix-vindersang, 'New Tomorrow', med det unge rockband A Friend In London er en rigtig ørehænger. Men skyldes den velkendte klang, at den simpelthen er et plagiat af svenske Andreas Johnsons 'Sing For Me' fra 2006? Det mener mange seerne oven på lørdagens finalen.

"Den danske sang er jo en kopi, det er da en skandale, ja direkte snyd, hvordan i alverden kan dette få lov til at forgå?!", spørger en bruger her på dr.dk/grandprix. Andre er seere er helt uenige. "Få jer et liv - der er overhovedet ingen sammenligning mellem de to melodier!"

Vi har bedt Grand Prix-eksperten og P4-værten Ole Tøpholm, der netop er udnævnt som DR1s kommentator for det europæiske Melodi Grand Prix til maj, lytte til anklagerne - og han maner til besindighed.

Er 'New Tomorrow' et plagiat?- Nej, det er det ikke! Det er en helt ny sang, der har vundet Dansk Melodi Grand Prix. Men at debatten opstår, om det er plagiat af en anden sang - det er vi efterhånden vant til. For uanset hvem der havde vundet Dansk Melodi Grand Prix, så var den debat kommet, som den kommer hvert eneste år. Sidste år havde vi nøjagtig den sammen debat med Chanée og n'evergreens sang 'In A Moment Like This', som bl.a. blev beskyldt for at ligne Tina Turners 'Simply the Best' og The Polices 'Every Breath You Take'. Men der var ikke noget at komme efter. Havde der været det, var der selvfølgelig blevet grebet ind.

Men minder 'New Tomorrow' ikke påfaldende meget om Andreas Johnsons sang 'Sing For Me?

- Der er da enkelte ligheder, men det er en helt anden sang. Det er samme genre, og der bliver brugt nogle af de samme ord i teksten, men det er ikke forbudt. Og det er altså ikke den samme sang.

Hvorfor mener du så, at denne debat om plagiat opstår?- Der er nogen, der synes, at Melodi Grand Prix er et stort klichéshow med melodier, man har hørt før. Og så gælder der det særlige i Grand Prix, at man kun har tre minutter til at skrue et hit sammen på. Derfor bruger sangskriverne ofte nogle af de samme skabeloner for, hvordan en sang bliver bygget op. Det gør, at man ofte sidder med følelsen af, at det er noget, man har hørt før. Men det er det bare ikke. Det er bare den samme "skabelon".

Mener du, det ligefrem en nødvendighed, at en Grand Prix-sang skal lyde lidt bekendt, for at folk stemmer på den?

- Den skal sidde i skabet første gang, man hører den, så man kan klappe og synge med. Derfor skal det skal være en enkel sang, for man har ikke tid til at lære den at kende ved mange gennemlytninger, som de hits, der opstår i radioen, men skal synes, det er fedt allerede første gang, hvis man ønsker at ramme bredt. Og så er det de her spekulationer opstår.

Hvordan forventer du, at resten af Europa vil tage imod 'New Tomorrow'?

- Det er en super vinder for Danmark, der gør, at jeg i hvert fald ikke er nervøs for, om vi går i finalen. Hvor langt vi så komme i finalen, kommer an på, hvad de andre lande kommer med. Debatten om plagiat kører lige nu og skal nok dø ud. Og når vi får en topplacering i Düsseldorf, har vi glemt den her debat.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5328a53b6187a21a38d59cb8

Facebook
Twitter