Historisk øjeblik i Grand Prix: Homo-romance sender vigtigt signal til Østeuropa

LGBT Danmark roser Irland for at udfolde en homoseksuel historie i deres romantiske optræden ved tirsdagens semifinale.

Irlands Ryan O'Shaughnessy sang 'Together' i Eurovision-semifinalen tirsdag aften - mens hans to mandlige dansere spillede et nyforelsket kærestepar. (Foto: Andreas Putting © eurovision.tv)

Der gik et jubelbrøl gennem salen, da to mandlige dansere kom ind på scenen under Irlands optræden ved den første semifinale i årets store Eurovision Song Contest tirsdag aften.

Og jublen var endnu større, da sangen senere på aftenen var blandt de ti bidrag, der gik videre til lørdagens store finaleshow.

Sangeren Ryan O'Shaughnessy repræsenterede Irland med sangen ’Together’, mens to unge fyre forelsket valsede omkring på scenen i en kærlig dans.

Ifølge Ryan O'Shaughnessy selv var det et meget bevidst værdipolitisk valg, at to mænd skulle indtage rollerne som forelskede dansere.

- Idéen var fra begyndelsen at vise, at kærlighed er kærlighed uanset, om det er mellem to mænd, to kvinder eller mand og kvinde. Og da jeg udgav videoen til sangen, kunne jeg jo også mærke, at det ikke nødvendigvis er alle, der har den samme opfattelse som mig selv, sagde Ryan O'Shaughnessy på et pressemøde tidligere på ugen.

'Politik og Grand Prix hænger sammen'

Ved tidligere Eurovision-shows har der enkelte gange været antydet homoseksuelle undertoner undervejs i få landes optrædener.

Men aldrig har det homo-politiske budskab været så tydeligt, som ved irernes show i aftes.

Det ellers katolske Irland gav los med kærlighedshistorien mellem to mænd, og det har en stor betydning for mange mennesker, når deltagerlandene bruger den platform, som Eurovision Song Contest ér, til at markere sig politisk som Irland gjorde det i aftes.

Det mener Peder Holk Svendsen, der er forperson i LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner.

- Det er jo en fantastisk optræden. Det er så ærlig, naturlig og uproblematisk kærlighed og et vigtigt signal at sende til de store dele af Østeuropa, der sidder og kigger med, lyder det fra Peder Holk Svendsen, der også siger, at man i dén del af Europa har lang vej igen i forhold til homoseksuelles rettigheder.

- For nylig udkom en rapport, der påviste ret graverende forhold i de tidligere østlande. Og så er det fantastisk, at denne her optræden bliver eksponeret så kraftigt og naturligt. Det er enormt inkluderende og giver en mulighed for, at seerne i den tidligere østblok kan identificere sig med noget og få noget af den livsglæde, de får frataget til daglig, siger Peder Holk Svendsen.

Forpersonen mener også, at det er umuligt at undgå, at den egentlig ikke-politiske musikkonkurrence forbliver uden politiske budskaber, som dem man så tirsdag aften.

- Det er ikke muligt. Når du kommer op i events af denne her størrelse, så bliver de politiske. Det er jo et spørgsmål om, hvordan man ønsker at portrættere sig selv politisk og kulturelt. Så man kan skyde en hvid pind efter at udelukke politik fra eventet. Det synes jeg heller ikke, man skal. Så blev det tandløst og kedeligt, siger Peder Holk Svendsen.

Se Irlands Grand Prix-sang lige her:

Facebook
Twitter