Instruktør forklarer: Derfor sang vi Beethoven på stiger i pause-showet

I underholdningen til Eurovision-finalen stod danske sangere i hvidt tøj højt oppe på nogle stiger og sang Beethoven. Vi har fået en forklaring fra instruktøren Nikolaj Cederholm.

De hvidklædte danske sangere Jimmy Jørgensen, Claus Hempler, Bjørn Fjæstad, Mark Linn, Annika Aakjær og Louise Hart steg lørdag aften til vejrs på seks stiger i B&W Hallerne. Få instruktørens forklaring her. (Foto: Andres Putting (EBU))

I Melodi Grand Prix handler det om at blive grebet af en ny, frisk sang. Men efter, at alle deltagerne var gået på scenen i årets Eurovision-finale, kunne man pludselig høre gammelkendte toner på scenen:

Balancerende på lysende stiger stemte seks hvidklædte sangere i med kor-temaet fra 4. sats fra Beethovens 9. symfoni, populært kaldet 'An die Freude' efter Schillers tekst, som oprindelig er tekst til korstykket.

I Eurovision-showet havde melodien dog fået en ny og opdateret tekst og titel: Mellem-actet havde titlen 'Joyful' og er instrueret af Nikolaj Cederholm.

- Det handler om 'joyfulness', om at være glad. Selv om verden er ond og der sker forfærdelige ting, og der virkelig er god grund til bekymring, så er der grund til at være glad for at være i live. Det er det, vi forsøger at sige med den her sang, forklarer Nikolaj Cederholm til dr.dk/grandprix.

Melodi Grand Prix anno 2075

'Joyful' var oprindelig en del af et større mellem-nummer, som er inspireret af en ide sendt ind af en tysk Grand Prix-fan, Thomas Majer, i DRs kampagne #MyEurovisionIdea, hvor man efterlyste idéer til et nummer i Eurovision-finalen.

Han ønskede sig, at man i Grand Prix skulle prøve at kigge ud i fremtiden rent musikalsk, og mellem-actet handlede om, hvordan et Melodi Grand Prix ville se ud i 2075.

I det oprindelige show-indslag skulle deltagerne kæmpe om en mikrofon, der blev trukket længere og længere op, og derfor kravle op på de lange stiger.

Hempler skulle have haft måge på hovedet

Efter juryprøven fredag aften blev actet så i sidste øjeblik lavet om, så historien, kostumerne og udtrykket blev forenklet.

- Det var oprindelig meningen, jeg skulle have haft en måge på hovedet, som havde lagt klatter på skulderen og hele vejen ned af min smoking, siger Claus Hempler, der var med i nummeret.

I stedet blev han og de andre deltagende skuespillere og sangere iklædt enkle, hvide smokings, og sangen stod alene.

Vigtigt at huske festen

Beethovens klassiker, som den tonede frem i Melodi Grand Prix-finalen, var i et arrangement af Jens og Peter Hellemann og med en ny tekst af Neil Furio.

Den var hentet fra teaterselskabet Momolands teater-koncert "Beethoven", men den passer glimrende i Grand Prix-sammenhæng, synes instruktøren.

- Specielt midt i et Grand Prix, hvor man har samlet en masse nationer, som kan have alle mulige ting imod hinanden og divergerende opfattelser af, hvordan tingene skal være, er det vigtigt at huske på, at vi faktisk gerne må holde en fest sammen, selvom der ikke er fred og ro, siger Nikolaj Cederholm:

- Vi kan ikke reagere på verdens ubehageligheder ved, bare at sætte os ind i et hjørne og græde, siger han.

Facebook
Twitter