Manden bag byggeriet: Derfor er Grand Prix-scenen et gigantisk skib

Ånden fra det gamle skibsværft på Refshaleøen er bevaret i Eurovision-scenen – der har fået mindst et lille drys magi af scenografen bag, Claus Zier.

Sådan ser en af sceneskitserne ud.

Man skal være udstyret med en særdeles god fantasi for at forestille sig, hvordan det gamle skibsværft på Refshaleøen skulle blive til en af Danmarks største musikscener og huse et af verdens største underholdningsshows.

Men den fantasi har scenograf Claus Zier. Han er manden bag den gigantiske Eurovision-scene, som nu står klar.Over scenen troner en kæmpe kubus – altså en terning, men vendt, så den bryder frem i B&W Hallerne som stævnen på et kæmpe stålskib:

Sådan så det ud, når de store skibe var i B&W Hallerne. Kigger man på den håndtegnede skitse nedenfor, kan man godt se ligheder i udformningen.

- Lige så snart jeg fik denne her skibs-idé, kunne jeg bare ikke lægge den fra mig. Kubussen er vokset ud af skibsformen og vandet, men jeg ser også skibet som en metafor på hele rejsen og på Danmarks historie som søfartsnation. Der er bare så mange lag, siger Claus Zier.

Sådan ser en af sceneskitserne ud.

Værftets historie er indlejret i scenenDa scenens konstruktion skulle udtænkes, var det vigtigt for Claus Zier at værne om stedets historie som skibsværft. Og selve scenen er, ligesom Danmark og Eurovision Island, omkranset af vand.- Min vision var at finde skibsværftets DNA og på en eller anden måde skabe en ikonisk form, der kunne bære det visuelle udtryk, som skifter fra sang til sang, siger Claus Zier.

Sådan ser scenen ud i et af Claus Ziers 3D-programmer.

- Det er det største, jeg nogensinde har lavet, siger han og fortæller, at han aldrig har arbejdet så hårdt og haft så mange søvnløse nætter som på dette projekt.Scenen skal kunne bære 37 forskellige udtrykScenegulvet er en stor interaktiv touchskærm og oven på scenegulvet står der en 20 meter høj kubus, der består af 120 firkanter af stål.

For at lave en scene med så mange forskellige muligheder, er stålstrukturen beklædt med noget specieludviklet LED-lys og belagt med en særlig slags projektionsfolie. Alt efter hvordan lyset rammer, kan kubussen give et indtryk af at være lille og intim, men man kan også åbne den op og gøre den til et kæmpestort dynamisk rum. På den måde kan Grand Prix-scenen tilpasses, alt efter hvilken af de 37 Grand Prix-sange, der spilles.

Sådan ser scenen ud i færdig tilstand. (Foto: Michael Søndergaard)

- Det gør scenen helt magisk, siger Claus Zier og understreger, at selvom scenen er stor og flot, er det stadig vigtigt, at det er musikken, der er i centrum.

Her kan man se stålkonstruktionen tæt på. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

- Jeg har givet den alt jeg havde i mig- Om jeg laver nyhedsstudier eller Eurovision-scenen, så er det samme slags opgave. Det handler om at slå tonen an til indholdet, siger Claus Zier, der grinende indrømmer, at han her får lov til at give den lidt mere gas.

Og nu er Eurovision-scenen så godt som klar til at blive vist frem i de tre live-shows. De sidste småting skal bare rettes til og så kan hele Europa nyde synet af scene-teamets hårde arbejde.

Men for Claus Zier betyder det især noget, at danskerne er tilfredse med arbejdet:- Jeg vil gerne lave noget, vi kan være stolte over som danskere. Selvom det måske er lidt provinsielt i denne globaliserede verden, at vi skulle kunne skille os ud som nation. Men sådan er det, og jeg har bare givet den alt jeg havde i mig, siger Claus Zier.https://www.youtube.com/watch?v=plFG8sEmcE0

Facebook
Twitter