Melodi Grand Prix skaber hidsig debat: For meget 'gejl' og 'bøssebal'

Showet får kritik for at være 'mere og mere for bøsser og mindre og mindre for heteroseksuelle'.

Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, mener det er for meget, når artister som Conchita Wurst er med i Melodi Grand Prix. (Foto: Ragnar Singsaas © Getty Images)

- Alt for meget bøsse, drag og gejl i Eurovision!

Det er dommen over dette års Melodi Grand Prix fra Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, i et opslag på Twitter, hvor hun også efterlyser flere sange på dansk.

Kjærsgaards tweet har skabt heftig debat på sociale medier, og det kommer som en reaktion på en Facebook-kommentar fra den tidligere Laban-frontmand, Ivan Pedersen, der også langer ud efter showet:

- Det hele handler enten om at komme ud af skabet – eller at have fået en kønsskifteoperation og have styrke til at være den, man er – bare det ikke er almindelig, skriver han.

Pia Kjærsgaard mener, at Eurovision Song Contest er blevet forvandlet til 'et bøssebal'.

- Det er som om, Grand Prix er gået hen og blevet det helt store bøssebal, og det synes jeg overhovedet ikke, det burde være, uddyber hun over for dr.dk.

Hvor mener du så, at grænsen går for et acceptabelt niveau af bøsser?

- Den skal jeg jo ikke sætte. Det må folk selv om. Jeg synes absolut, at bøsser skal deltage i alt, hvad de har talent til. Hvad enten det er som politikere, i Melodi Grand Prix eller som journalister.

Se, hvordan det gik til, da LGBT-ikonet Dana International optrådte ved tirsdagens semifinale med Bruno Mars-hittet 'Just the Way You are', som en hyldest til mangfoldighed.

I musikerforbundet er man til gengæld 'målløs' over debatten - og over Pia Kjærgaards tweet.

- Flot Pia?! Både at diktere, hvordan vi skal skrive vores musik, og ønske at vi skal skrue ned for mangfoldigheden, lyder det fra Anna Lidell, der er formand for Danmarks største komponistforening, DJBFA.

- Hvor er det modbydeligt, at hun synes, at 'bøsser' fylder for meget. Melodi Grand Prix er en fest, hvor der skal være plads til alle, siger hun.

Forsker: Grand Prix har altid været flamboyant

Der har været en hel del referencer til homoseksualitet i årets Grand Prix-semifinaler, som sendes fra Tel Aviv: Der er en homoseksuel vært, der flirter med de mandlige deltagere, en optræden fra LGBT-ikonet og tidligere Eurovision-vinder Dana International og et besøg af drag queen og ligeledes tidligere vinder, Conchita.

Men det er ikke mere homoseksuelt indhold i årets show end tidligere, fastslår Eurovision-ekspert Lisanne Wilken, der er lektor i Europastudier, og som har brugt Eurovision Song Contest til at se på udviklingen i Europa siden 1960'erne.

- Showet er ikke mere homoseksuelt i år, end det plejer at være. Repræsentationen af homoseksuelle er bare blevet mainstream. Og så er det en slags karneval, der varer i en uges tid, hvor de almindelige hierarkier og normer bliver sat ud af kraft, siger Lisanne Wilken.

Assi Azar (tv.) er den ene af de i alt fire værter på årets Eurovision Song Contest, og han har gjort sig bemærket ved at være åbent homoseksuel i sin rolle som vært på showet. (Foto: Guy Prives © Getty Images)

Kan du forstå, hvis nogen sidder og føler, at showet er blevet 'kuppet' af bøsserne og føler, at den sangkonkurrence, der plejede at være for hele familien, nu er overtaget af LGBT'er?

- Men plejede det at være sådan? Nej. Det er sådan nogle idéer om gamle dage, vi har. Nogle har en forestilling om, at det var meget mere hyggeligt i gamle dage, og så blev det ødelagt. For ti år siden skød man skylden på østlandene, og nu skyder man skylden på de homoseksuelle, siger Lisanne Wilken.

- Showet reflekterer tiden og sidste gang, det var et konformt og ufarligt musikshow, var tilbage i 60’erne. Folk glemmer, at DR faktisk trak sig fra konkurrencen i 1969, fordi man mente, det var underlødigt. Så hvis man kigger på de samlede 63 år med Eurovision, kan man hurtigt se, hvor flamboyant det altid har været.

Pia Kjærsgaard: Vær ikke så nærtagende

Det Melodi Grand Prix, som Pia Kjærsgaard ser i dag, kan hun ikke genkende sig selv i.

- Jeg husker bare Melodi Grand Prix på en anden måde, end det, det er i dag. Jeg synes, der er alt for mange pailletter, fjer, glimmer, lys der blinker og en masse mennesker, der danser rundt, så man glemmer sangen. Og det er egentlig pointen.

Men hvis dét er essensen af dit problem med Grand Prix’et, tror du så ikke, der måske er nogle homoseksuelle mænd og drag queens, som kan blive lidt ærgerlige over dit ordvalg og faktisk bliver kede af det?

- Men der er også nogle, der ynder at blive kede af det. Og der skal man ikke være så nærtagende. Hvis man klæder sig ud som Conchita - i dametøj og med fuldskæg - så kan man ikke forvente andet, end at nogle siger 'hvad sker der lige?'. Og så kan det ikke nytte noget, at man bliver en tudeprins, siger Pia Kjærsgaard.

- Jeg siger bare, at sangen forsvinder i forhold til, at der er for meget gøgl og gejl. Det handler ikke om, at det er bøsser, der deltager.

Kunne du så ikke bare have skrevet dét?

- Jeg ved ikke, hvor du vil hen med det.

- Det er en kendt sag, at Melodi Grand Prix bliver mere og mere for bøsser og mindre og mindre for heteroseksuelle. Og fred være med det. Der, hvor jeg synes, det er for meget - og det er essensen af det, jeg mener – er, at der er for meget fokus på dansere i små shorts og nøgne overkroppe og drag queens, siger hun.

Facebook
Twitter