Nu er Grand Prix-scenen færdig: Sådan skal den testes igennem

- Alt skal testes - også det, der kan gå galt, fortæller Head of Production Kamilla Monies på dagen, hvor de tekniske prøver starter i B&W Hallerne.

I dag og i morgen skal al teknikken testes igennem i B&W Hallerne. Og der er nok at holde styr på. (Foto: Søren Bygbjerg © DR)

Den enorme Grand Prix-scene er bygget færdig, green room er etableret og alle prøveplaner er minutiøst tilrettelagt. Der er præcis én måned til finalen i Eurovision Song Contest, og nu skal al teknikken prøves igennem.

De næste to dage står nemlig på tekniske prøver i B&W Hallerne, og her skal alt fra lyd og lys, over sceneteknik og kamerapositioner, til strøm og gennemstillinger til OB-vognene testes igennem, så alt er klappet og klart, når artister fra 37 lande inden længe har deres første prøver i hallen.

Al teknik skal gennemtestes, sådan, at vi har fundet og justeret alle de fejl og mangler, der måtte være, inden de 'rigtige' prøver starter.

Kamilla Monies

- Al teknik skal gennemtestes, sådan, at vi har fundet og justeret alle de fejl og mangler, der måtte være, inden de 'rigtige' prøver starter, forklarer Head of Production Kamilla Monies til dr.dk/grandprix.

Der skal være styr på alt

- Alle vores teknikere møder ind fra klokken ni, og det er første gang, de kommer ind i selve arenaen, og skal lære stedet at kende. Det vil sige, at alle kamerafolkene stiller sig op på deres positioner, og tjekker deres udstyr igennem; og så begynder vi at stille igennem til alt det, der skal hul igennem til, uddyber Kamilla Monies.

Der skal for eksempel både være etableret kommunikation ud til OB-vognene, kameraerne skal være placeret korrekt, lyd og lys skal tjekkes, og skærme og grafik på den enorme scene skal fungere optimalt.

Kort sagt: Der skal være styr på alt!

Her er et glimt af, hvordan scenen til Eurovision 2014 kommer til at se ud. (Foto: Kasper Madsbøll Christensen © DR)

Normalt har man en testdag, men vi har valgt at tage to testdage, fordi der er så mange ting, der skal tjekkes igennem.

Kamilla Monies

Største danske tv-produktion nogensinde

En produktion som Det Internationale Melodi Grand Prix er da også ekstraordinær i både størrelse og omfang, og bliver den største tv-produktion nogensinde på dansk jord.

- Normalt har man en testdag, men vi har valgt at tage to testdage, fordi der er så mange ting, der skal tjekkes igennem, siger Kamilla Monies.

Laver teknisk nedbrud med vilje

Og når man laver så stor en produktion, er det også vigtigt at teste alt det, der potentielt kan gå galt.

- Når først alt er oppe at køre optimalt kommer vi til at lave nogle nedbrud med vilje, så vi også får kørt nødproceduren igennem, og ved, hvordan vi skal forholde os, hvis eksempelvis kommunikationen ryger til OB-vognen, eller der er nedbrud i andre tekniske områder, fortæller Kamilla Monies.

Der er også lavet såkaldte skyggeplaner for alle de mennesker, der bestrider de vigtigste arbejdsmæssige funktioner, sådan at en anden person kan tage over, hvis for eksempel en kameramand eller lystekniker får en maveforgiftning eller på anden måde kommer til skade.

Herudover er der lavet back-up på stort set alt udstyr, så produktionen er så helgarderet som overhovedet muligt.

Endnu et glimt af, hvordan årets Grand Prix-scene kommer til at se ud. (© Foto fra Twitter)

"Kun godt, hvis det går galt"

Og hvis noget skal gå galt, må det faktisk rigtigt gerne ske i løbet af de to prøvedage i dag og fredag:

Hvis der går noget galt, så er det kun godt, for så får vi testet, at det går galt. Hellere, at der går noget galt i morgen end på et senere tidspunkt.

Kamilla Monies

- Hvis der går noget galt, så er det kun godt, for så får vi testet, at det går galt. Hellere, at der går noget galt i morgen end på et senere tidspunkt, siger Kamilla Monies.

En udfordring, der allerede har mødt Head of Production, er gulvet i hallerne, der var mere ujævnt end man regnede med. Så nu er green room kommet til at ligge lidt højere ude i siderne, end hvad der først var meningen, så green room-området bliver helt jævnt.

Og selv om Kamilla Monies har masser af strøm, så er hun alligevel spændt på, om belastningen nu holder, uden back-up strømmen tages i brug, når al teknikken brager løs i dag og fredag.

Fra visioner til virkelighed

Mest af alt er hun dog spændt på at se alle visionerne for scenen, lyd, lys og teknik realiseret:

- Alt har været inde i folks hoveder, og på et stykke papir eller en 3D-tegning - nu skal det føres ud i virkeligheden!

Følg os på Facebook og Twitter

Seneste nyt om Grand Prix: