Underholdningschef efter Grand Prix-ups'er: Derfor gik det galt

Søndag havnede årets 10 Grand Prix-sange ved et uheld på Spotify.

13. februar skal vi finde en ny vinder af Melodi Grand Prix. Allerede søndag havnede årets sange på musiktjenesten Spotify på grund af en "menneskelig fejl". (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Sidste år stod DR med håret i postkassen, da Grand Prix-cd'en pludselig var at finde på Kvicklys hylder før tid.

I år er sangene så havnet på musiktjenesten Spotify næsten tre uger før den planlagte offentliggørelse.

"Drønhamrende ærgerligt"

- Det er selvfølgelig drønhamrende ærgerligt, for vi har gjort os umage med at lave en strategi for, hvordan vi ville offentlliggøre sange og artister, siger Jan Lagermand Lundme, underholdningschef i DR, ovenpå Grand Prix-ups'eren.

- Det ændrer heldigvis ikke noget i forhold til i konkurrencen, fordi det er alle 10 sange, der kommer ud på én gang. Men det er selvfølgelig ærgerligt, at det sker på denne her måde.

Skyldes menneskelig fejl

Underholdningschefen forklarer, at Spotify-lækket skyldes en menneskelig fejl:

- Det gik galt, fordi der var en medarbejder på pladselskabet Sony, som i nogle koder til Spotify kom til at skrive 2015 i stedet for 2016.

- Det er jo, hvad der kan ske, og det er en menneskelig fejl.

Ikke første gang

Det er langt fra første gang, sangene kommer ud før tid.

Udover Kvickly-fadæsen fra sidste år, måtte man diskvalificere Tine Lynggaard og sangen 'Nowhere' i 2012, fordi den var blevet spillet før det var tilladt, og i 2009 blev sangene også offentliggjort før tid.

Hvad vil man gøre fremadrettet, så vi ikke står i samme situation næste år?

- Jeg kan ikke love, at det aldrig kommer til at ske igen, for mennekselige fejl er svære at gøre noget ved.

- Til gengæld er jeg sikker på, at vinderen af Eurovision 2016 er blandt årets 10 numre. Jeg tror aldrig, vi har haft et stærkere startfelt.

FacebookTwitter