Lina om udskældt gruppekategori: Der ER starquality

Grupperne i dansk X Factor har altid været en udskældt kategori, men dommer Lina Rafn mener, at der i år er mange fede ting at hente netop dér. Og der er altid brug for popgrupper ude i verden.

Lina om årets grupper: Der ER starquality (X FACTOR 2014)

Grupperne har en historie som en udskældt kategori. Noget, som måske har sin berettigelse i dansk X Factor, men absolut ikke noget, som passer på grupper formet i X Factor rundt i verden. Den britisk-irske boyband One Direction er et godt eksempel på, at en gruppe fra X Factor kan få en god karriere på den anden side.

De fem drenge i One Direction er blevet beskrevet som 'gnisten i genopblusningen af boy band-konceptet' og har blandt meget andet skrevet kontrakter med store virksomheder som Pokémon og Nokia.

LÆS OGSÅ: Blachman om grupperne: Nu skal det give mening

I årets danske X Factor er det Thomas Blachman, der skal tage sig kærligt at gruppe-kategorien. Spørger man dommer Lina Rafn, så er der gode ting at hente i dén kategori. Særligt, hvis Blachman sammensætter en gruppe af de solo-deltagere, som blev sendt hjem efter fredagens Superbootcamp.

- Mange af de mennesker, vi har sendt hjem, har helt klart starquality. Så man kan lave noget rigtig fedt, ingen tvivl om det, siger hun.

Også farligt at sammensætte grupper

Lina Rafn arbejder til dagligt i en gruppe, når hun er forsanger i bandet Infernal. Hun er altså bekendt med at skulle overleve i en hård medie-branche, når man er i en konstellation med andre mennesker. Og det er én af de farer der er ved, at sammensatte grupper i et TV-show.

- Der er ingen tvivl om, at når de kommer ud på den anden side, så møder de en branche, som siger: Du fik en badebillet ved at være med i et TV-show, nu skal vi se, hvad du kan, beskriver hun.

Ifølge Lina vil de møde mere modstand på den anden side, end de ellers ville have gjort, og det kan være svært for ny-sammensatte grupper at holde til.

Altid behov for popgrupper

Hvorvidt at der også er et marked for popgrupper i Danmark, er Lina slet ikke i tvivl om: Det er der altid.

- Popgruppefænomenet det kommer og går. Det er noget, som folk indenfor medie-murene, har et problem med, så der skal være et stort marketingsmuskel bag det. Fordi folk vil det gerne.
Der er altid nye 12-13-årige piger, som har behov for en plakat på deres væg.

Se hele interviewet med Lina i videoen ovenfor, og følg med på fredag og se, om der bliver sammensat grupper til Bootcamp.