X Factor hitter på tv og på nettet: Så mange fulgte med i år

3 ud af 4 danskere har set X Factors tiende sæson. Og på de digitale platforme sætter showet nye rekorder.

1.594.000 seere så med, da Morten Nørgaard vandt X Factor i fredags. Her jubler den 26-årige sanger sammen med sine søstre. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Der er få ting, der kan samle danskerne som X Factor.

Efter ti år på skærmen kan showet fortsat tiltrække 1.266.000 seere i snit hver fredag - og tre ud af fire danskere har set mindst 5 minutter af den sæson, som netop er slut på DR1. Det viser nye tal fra DRs medieforskning.

- Det er rigtig mange mennesker, så det er jeg super glad for. Vi laver X Factor for, at danskerne skal se det sammen som nation og hygge sig med det og diskutere det, siger DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme.

Fredagens finale blev set af 1.420.000 seere i første del og 1.594.000 i afgørelsen, hvor Morten Nørgaard blev kåret som vinder. Det er lidt flere end sidste års 1.372.000 og 1.570.000 seere.

I snit har 58 procent af de danskere, der havde tv’et tændt fredag aften - den såkaldte seerandel - valgt at se X Factor i år. Sidste år var det 62 procent.

3 ud af 4 stemmer kommer fra appen

Det er ikke kun på DR1, at der er X Factor. Og på de digitale platforme sætter showet nye rekorder i år:

På dr.dk er antallet af brugere, der læser sidste nyt og ser højdepunkter fra showet, næsten fordoblet i år: Fra 53.000 daglige brugere i 2016 i snit til 94.000 i år. Alene i finaleugen var der 879.000 brugere forbi dr.dk/xfactor.

Se Morten Nørgaard synge sin vindersang 'The Underdog' i X Factor-finalen:

X Factor-appen står for hele 76 procent af stemmerne, mens 24 procent kommer fra sms. Sidste år kom 62 procent af stemmerne fra app.

- Det er en naturlig udvikling. Appen har gjort det meget nemmere at være med i programmet, og det er sindssygt vigtigt, for X Factor er jo folkets program, mener Jan Lagermand Lundme.

13 millioner visninger på YouTube

På sociale medier er det på Facebook, at X Factor er størst. Her har 146.000 trykket 'like' på showets fanside. Næsten tre gange så mange har klikket sig videre til dr.dk fra side i år: 350.000 klik til dr.dk om ugen i snit - mod 132.000 i 2016.

På YouTube er videoerne fra sæson nr. 10 blevet set over 13 millioner gange i år - mod 11 millioner sidste år. Mest populær er 15-årige Mias audition, der nu er set 600.000 gange. Mia blev som bekendt nr. 3 i finalen og har udgivet sin audition-sang, 'Sick', som single.

- Det viser, at X Factor er meget mere end et tv-program. Det er kæmpestort på nettet. Man har lyst til, at X Factor varer mere end en time i tv og til at få meget mere, siger Jan Lagermand Lundme.

Vanvittige Joakim slår rekord

Sidste år blev X Factor-familien udvidet med en lillebror på DR Ultra. Her har værten Joakim Ingversen sammen med sine gæster taget børn og børnefamilier med bag om X Factor.

Se sketchen fra Ultra Factor, hvor Sofie Linde smutter fra Joakim Ingversen

Til finalen satte Ultra Factor rekord med 259.000 seere mod sidste års 245.000 seere i første del af programmet, der bliver sendt under TV-Avisen. I snit har 131.000 set Ultra Factors første del og 53.000 den anden del efter Afgørelsen. Det gør Ultra Factor til et af de mest sete programmer nogensinde på DR Ultra.

- Når vi ser på X Factor gennem de 7-12 åriges filtre, så bliver det med en anderledes vanvittig logik. Det er imponerende, så mange seere som vælger DR Ultras kærlighedserklæring til hovedformatet til. Det er en stor fest at give børnene serveretten i pausen og efter X Factor, siger Jonas Kryger Hansen, der er redaktør for DR Ultra.

X Factor vender tilbage på DR1 til næste år. Der er allerede nu åbent for tilmelding til casting.

Facebook
Twitter