Hvad der foregår i sengen er for de fleste et helt privat anliggende.
Men for middelalderens kristne var sexlivet forbundet med mange og nøje fastlagte forbud mod stort set alt og jævnlige forhør af præsten om med hvem, hvor meget og hvordan man dyrkede sex.
Sex var som udgangspunkt syndigt og måtte kun dyrkes med det formål at få børn, mente kirken.
- Sex skulle kun foregå i ægteskabet, uden nogen form for prævention, og variationer af sex, som ikke førte til børn, var strengt forbudt, fortæller historiker Kåre Johannsen.
Og man måtte for Guds skyld ikke nyde det, fortæller Poul Grinder-Hansen. Han er seniorforsker på Nationalmuseet.
- Kirken opfattede sex og nydelse som kropsfiksering, som stred mod, at man skulle være optaget af det åndelige – sex var simpelthen en distraktion.
Den dydige
1) Missionærstilling
Sex skulle kun foregå mellem ægtefolk, i missionærstillingen og helt uden nydelse. Altså den aktive mand oven på den passive kvinde:
- Den rigtige måde er hænderne over dynen, tøjet på, lyset slukket - og det skal ikke være sjovt eller give nydelse, fortæller Kåre Johannesen.
De utroligt syndige
1) Onani
Hvis en mand onanerede, anså kirken det som mord på potentielt tusinder af små børn – fordi sæden ikke endte i kvindens livmoder.
- I deres verden var det et direkte diktat fra Gud, at man ikke måtte spilde sin sæd. Og i Det gamle testamente fortælles om Onan, at han lod sin sæd gå til spilde på jorden, altså onanerede, og derfor lader Herren ham dø, fortæller Kåre Johannsen.
Lidt mildere så man på kvinders onani, fordi de netop ikke har sæd at spilde.
- Kvindens nydelse var også en synd, men lægebøger anbefalede faktisk kvindelig masturbation. Man havde en forestilling om, at det satte gang i menstruationen, og at det var udstødelse af dårligt blod. Det var jo løsningen på alt i middelalderen, fortæller Kåre Johannesen.
Onani gav ti til tyve dages bod.
2) Brug af prævention
Eftersom det eneste formål med sex var at få et barn, var al brug af prævention den alvorligste seksuelle synd og ”den største seksuelle perversitet” – endda værre end incest, kvinderov eller at forføre en jomfru.
Det mente Thomas Aquinas, en normgivende katolsk teolog fra 1200-tallet.
Også afbrudt samleje var forbudt.
Alligevel er der mange opskrifter på prævention i medicinske skrifter, blandt andet safter og miksturer. Man mente også, at pærer og især pæretræets rod forhindrede graviditet.
3) Doggystyle
At tage sin kone bagfra i hundestillingen (underforstået at man selvfølgelig kun havde sex, hvis man var gift…) var både syndigt, forkert og unaturligt, mente kirken.
Straffen for det var fra ti til fyrre dages bod.
4) Analsex
Endnu værre end doggystyle var analsex, mente kirken, for her ender sæden det gale sted. Det kunne betyde 4-10 års bod – kirken mente, at det var unaturligt og imod Guds vilje.
Analsex har dog ifølge Kåre Johannesen været meget udbredt i middelalderen, fordi det er en måde at undgå at få børn på.
5) Oralsex
Igen – sæden ender det forkerte sted, så også oralsex var forbudt og kunne give 3-4 års bod.
6) Sex på forbudte dage
Listen over dage, hvor man ikke måtte dyrke sex, er lang.
For eksempel på fastedage, i højtider, på søndage eller hvis konen menstruerer, er gravid eller ammer. Samleje på den forkerte dag kunne resultere i et barn med for eksempel epilepsi, mente man.
- Havde man fulgt kirkens regler, havde vi simpelthen ikke været her i dag, for der var virkelig mange dage, hvor man ikke måtte dyrke sex, fortæller Kåre Johannesen.
7) Sex uden for ægteskabet
Var man sin ægtefælle utro, kunne det koste mere end dårlig samvittighed eller skilsmisse. Kirken betragtede det som mere alvorligt end sex før ægteskabet:
- At forføre en andens mand kone svarede til at trække nøglen langs hans Ferrari. Hvis en mand greb sin kone i utroskab, var han ifølge Jyske Lov i sin gode ret til at slå begge ihjel, fortæller Kåre Johannsen.
Manden skulle blot kunne fremvise de blodige lagener på tinge, for det var beviset på, at de havde ligget i sengen og dermed været utro.
Også skam og ydmygelse blev brugt til at straffe utroskab. Det kan man for eksempel se i en beretning fra Kong Hans’ lov fra Malmø, hvor et par gribes i hor, siger Kåre Johannesen:
- Som straf skulle kvinden trække manden ved hans lem gennem alle byens stræder. Og man havde jo ikke fjernsyn, så det var topmålet af underholdning. Straffen rammer dem på deres sociale liv, og det er helt centralt, for man kunne ikke bare flytte til en anden by.
8) Homoseksuel sex
Som med alle andre seksuelle stillinger, hvor sæden ikke ender i kvindens livmoder, var homoseksuel sex forbudt.
Straffen var nøje udregnet efter gennemførelsen – om det var analt, oralt eller mellem lårene, og gav fra fyrre dage til ti års bod. Var man under 15, slap man med en omgang tæsk.
Til sammenligning straffedes mord med syv-tolv års bod på vand og brød.
Også lesbiske var syndere, mente kirken, men ikke lige så slemme syndere som bøsser.
- I middelalderens kropsforståelse var kvinden blot en rugemaskine, som ikke spillede nogen rolle i skabelsen af et barn. Kvinden lagde kun logi til barnet, og dermed lod hun ikke noget gå til spilde, fortæller Kåre Johannesen.
9) Brug af legetøj
Hvis lysten hos en kvinde blev for stor, og hun derfor lavede en dildo eller noget lignende, så var hun på den.
Så havde man ”bedrevet utugt med sig selv” ifølge en tysk bodsbog, og det kostede et års bod.
En skærpende omstændighed var, hvis kvinden havde brugt dildoen sammen med en anden kvinde. Altså det man i dag kalder en strap on: Så ventede fem års bod.
Når du så har syndet:
- 1
Gå ned til præsten
- 2
Svar på præstens spørgsmål fra bodshåndbogen om hvem, hvad, hvor, hvor ofte, hvorfor, hvordan og hvornår.
- 3
Udfør den bod, som præsten pålægger dig. En bod kan for eksempel være en pilgrimsfærd eller uger/måneder/år med afsavn, blandt andet at leve på vand og brød.
- 4
Nogle af de værste synder var incest, homoseksualitet, analsex eller sex med dyr.
- 5
Her kunne straffen være op til femten års liv uden for det gode selskab med afsavn og frivillige ydmygelser.
- 6
Det allervigtigste: Du skal fortryde oprigtigt og langt ind i dit inderste, for Gud kan læse dine tanker, og anger er den eneste vej til frelse.Kilder: Poul Grinder-Hansen, seniorforsker, Nationalmuseet og Kåre Johannesen, historiker.
Kilder til artiklen er desuden: Danmarkshistorien.dk, kristendom.dk, Kai Aalbæk-Nielsen: ’Kærlighed i middelalderen’, bibelselskabet.dk. Artiklen blev udgivet i forbindelse med Historien År 2017 i DR.