Kunstnere elsker vores brutale fortid: Nu fortæller fremadstormende duo historien på en helt ny måde

Tidligere denne uge udgav dette års P3 Guld-vindere Benal deres første nummer siden sejren. Inspirationen er hentet i intet mindre end vikingetiden, men det er den indre viking, der er sat i spil.

Der er få historiske perioder, der har haft lige så stor succes med at blive taget under kærlig, kunstnerisk behandling, som vikingetiden har haft.

Led Zeppelin, Iron Maiden og Shu-bi-dua er alle grupper, der på den ene eller anden måde, har gjort brug af vikingen. Tv- og filmmagere knuselsker de hårdkogte vikinger, og giver dem hele film og serier.

Og publikum lapper vikingerne i sig.

Tidligere denne uge blev der føjet et nyt kunstnernavn til listen af vikingefortolkere, da den fremadstormende hiphop-duo Benal udgav nummeret ’Bersærkergang’ som en del af P3-programmet ’Lågsus’ Danmarkshistorie’.

- Vikingetiden kan føles lidt som månelandingen. Skete det virkelig? Vikingetiden er mystik, og vi har fået mytologiseret denne del af vores historie helt enormt, fortæller Benjamin Hav, der er den vokale halvdel af Benal. Derfor var det en oplagt periode at skrive musik ud fra.

På den måde er han meget godt på linje med tv-historikeren Erik Kjersgaard, der tilbage i 1983 i bedste sendetid kunne sige, ’at vikingetiden er den periode i Danmarks historie, der appellerer stærkest til fantasien’.

Vikingerne er på deres helt egen måde blevet et nationalklenodie. Et fascinerende og farverigt kapitel i vores historie, der har draget historikere og arkæologer, såvel som kunstnere. Forfattere, musikere og filmskabere har igennem tiden været med til at forme vores forståelse af den relativt korte periode, som vikingetiden var.

Det er ikke historieundervisning, det er en stemning

Men hvor den kunstneriske fortolkning af vikingetiden ofte bevæger sig lige på grænsen mellem fantasi og fakta, har Benal valgt at gå helt anderledes til værks.

- Nummeret er følelsen ’viking’ gjort til ord og billeder. Hvordan ville jeg have det, hvis jeg var viking? Hvad er det for nogle stemninger, det sætter i gang hos mig? fortæller Benjamin Hav.

Og selvom ’Bersærkergang’ både giver plads til skibe, belejring og horn i hatten, er der også plads til ordlege, som de færreste nok vil koble med vores verdensberømte forfædre.

Har det ligsom Steffen Brandt på en scooter

Hvis jeg ikk’ dør nu bli’r det super

- Vi ønskede ikke at gøre vores nummer til et nummer om vikingetiden. Det er for konkret, og det fungerer sjældent godt for os, hvis vi arbejder ud fra en meget konkret idé, fortæller producer Albert Wanscher, der står for Benals musiske udtryk.

Han har skabt en dyster og insisterende produktion, der underbygger den powerfølelse, der er i teksterne. Det er en synergi, forklarer han.

Det her er John Mogensen på en knallert

Halv flaske snaps mens himlen kalder

Hvor gammel kan man være når man ikk’ har nogen alder

Står og stirrer på dem ligsom, Gud bare ta’ mig

- Nummeret skal ikke forstås som historieundervisning. Det er vores måde at fortælle historie på, og det handler dybest set om at sætte følelser i gang, supplerer Benjamin Hav.

Vikinger giver kreativt frirum

Det er ikke noget nyt fænomen, at kunstnere behandler vikingetiden. Siden 1800-tallet har kunstnere fortalt dramatiske historier om de vilde vikinger fra nord. Men der er ingen tvivl om at perioden er inde i noget af en renæssance disse år. Det skyldes især tv-serier som 'Vikings' og 'Game of Thrones'på HBO Nordic.

Når vikingerne og vikingetiden appellerer til kunstnere, er det både fordi perioden befinder sig i et grænseland mellem myte og virkelighed og fordi den forbindes med dramatiske fortællinger.

Det forklarer Lasse Arboe Sonne, der er historiker ved Københavns Universitet.

- Det vi forstår som vikingetiden er jo i virkeligheden en konstruktion, så man kan vende og dreje den som man vil og stadig tale ind i et billedsprog, folk kan forstå.

Det betyder blandt andet, at man som kunstner kan bruge ret få og diskrete referencer, som modtagerne alligevel vil fange.

For eksempel følges Benals nummer ’Bersærkergang’ af et billede af en rød fluesvamp. Det vil langt de fleste straks koble til historien om, at vikingerne spiste svampe, inden de gik bersærk i krig. Også selvom de måske ikke helt ved, hvor de kender historien fra, fortæller Lasse Sonne.

- Der er stor kunstnerisk frihed i vikingerne, og det giver mulighed for at skabe dragende fortællinger, der taler til folks følelser og fantasi.

Vikingerne er en rejse

Selvom arkæologien igennem årene har indhentet og nedlagt mange af de gamle forestillinger om vikingerne, så lever de storslåede og mere fantasifulde fortællinger videre. I Danmark varmer vi os endnu ved tanken om dengang, vi rejste ud i verden. Dengang vi erobrede nyt land.

Og det er dér, Benal har valgt at gå ind i deres fortolkning. I følelsen. For selv når man skræller de mytiske lag væk, er der en helt særlig energi i vikingerne, mener Benjamin Hav. Det med at holde sig i bevægelse er noget, man kan relatere til.

- Jeg tror på sceneskift. Både personligt og kreativt. Det er vigtigt at blive ved med at flytte sig, men ikke nødvendigvis fysisk. Rejsen kan man også foretage i sit eget hoved, siger Benjamin Hav og fortsætter:

- Vikingerne drog ud på togt. De rejste ud med drømmen. De gjorde noget ved det frem for bare at sidde på hænderne derhjemme. Det synes jeg er en stærk følelse, som man også kan bruge til noget i dag.

Facebook
Twitter