TikTok er en af verdens mest succesfulde apps. Her kan du danse, være kreativ, mime og være stjernen i din egen, korte musikvideo, som du kan dele med resten af verden. Men er det sociale medie et fantastisk sted, hvor vi kan dele kreative musikvideoer med hinanden, synge og danse? Eller er TikTok det værste sted for onlinemobning, hvor vi alle bliver misbrugt i kommercielle interesser styret af en kinesisk techvirksomhed?

Hvis man spørger en af Danmarks største TikTokkere, Rasmus Kolbe, også kendt fra YouTube og Snapchat som 'Lakserytteren', får man ét svar:

- TikTok er fantastisk, fordi det er kort, hurtigt, snappy og sjovt. På YouTube kræver det, at du kan sætte dig ned og finde på en ide, optage og dele. På TikTok kan du gøre det hele i appen, og den hjælper dig med alt det tekniske, forklarer den 28-årige influencer fra Horsens, som har 1,2 millioner følgere og 43 millioner likes på sin TikTok-profil @hellorasmus.

Men spørger du 20-årige Jennifer Chu, møder du en anden og mere mørk side af det populære sociale medie. Hun har været på TikTok helt fra starten. Det vil sige siden 2015, da appen hed Musical.ly.

- Da jeg startede, var det den mindst giftige app, du kunne være på. Alle var søde, støttede hinanden og skrev gode kommentarer. Men efter det blev til TikTok, kom alle dem, man ikke gider, over på appen. Og nu er der ekstremt meget hate. Meget mere end på de andre sociale medier, fortæller Jennifer Chu, som har 122.000 følgere.

Klik og se video fra Jennifer Chus TikTok her:

Coronakrisen giver TikTok-rekord

Helt nye tal viser, at TikTok-appen er blevet downloadet mere end to milliarder gange. 315 millioner af de downloads er sket i det seneste kvartal. Ja, du læste rigtigt. 315.000.000 downloads de seneste fire måneder.

Det er det højeste antal downloads, en app nogensinde har opnået på et kvartal, forklarer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

- TikTok kan takke coronakrisen for den seneste rekord. Vi har tid, vi keder os, vi vil lave noget sjovt. TikTok er jo en samarbejdsplatform, hvor veninder laver en dance challenge på tværs af kontinenter. Og nu kommer mor og far også på, og det giver den vækst, vi ser nu.

Thomas Bigum forudså den store succes for to år siden, da det kinesiske techfirma ByteDance, der ejer TikTok, overtog amerikanske Musical.ly sammen med alle brugere og musiklicenser og slog det sammen til en global platform. Og herfra stak det helt af i popularitet.

Køb en gave til en TikTokker

Udover annoncer tjener TikTok blandt andet penge på, at brugerne kan købe gaver og points til deres yndlings-TikTokkere, som får gaverne udbetalt i dollars. Vel at mærke efter at TikTok har taget en andel på over 50 procent. Og det er en særdeles god forretning.

I dag er manden bag TikTok, den 36-årige ejer Zhang Yiming, ifølge Forbes Kinas 10. rigeste mand med en formue på 110 milliarder kroner.

Under coronakrisen har han ansat 10.000 nye medarbejdere for at følge med, og han har meldt ud, at TikTok-ejeren ByteDance når op på 100.000 ansatte i løbet af 2020.

Imens står de andre sociale mediers konkurrenter og ser måbende til. YouTube har netop annonceret, at de er på vej med en direkte rival til TikTok kaldet 'Shorts', som også kan lave korte musikvideoer.

Hvis du vil have succes på TikTok, handler det om at lave en version af de her trends, som ikke er set før. Det kan være, du danser til et nummer i dit tigerkostume eller en morgenkåbe.
Rasmus Kolbe

- Der foregår store magtkampe blandt mastodonterne i øjeblikket. Vi har Facebook/Instagram mod Google/YouTube og Snapchat. Lige pludselig kommer TikTok og slår alle rekorder. Facebook må nærmest mistænkes for at holde krisemøder, siger den sociale medieekspert, Thomas Bigum, som også rådgiver virksomheder i, hvordan de kan bruge sociale medier til at nå kunderne.

Børnereklamer i videoerne

Hver dag holder influencer Rasmus Kolbe øje med, hvad der trender på TikTok. Det kan være alt fra #djathome til #egghunt, hvor det gælder om at lave en video med din egen fortolkning, mens du bruger en bestemt lydbid af en sang, der ligger klar i appen. Det vil sige, at du løser samme udfordring som folk fra USA, Japan og Grønland.

- Hvis du vil have succes på TikTok, handler det om at lave en version af de her trends, som ikke er set før. Det kan være, du danser til et nummer i dit tigerkostume eller en morgenkåbe. Det må gerne være sjovt, forklarer han.

Men de sjove videoer er ikke kun for sjov. De er også forretning.
Som influencer lever Rasmus Kolbe af at være på YouTube, Instagram - og nu TikTok, hvor han pt. har opbygget sig en følgeskare på 1,2 millioner. Og det kommer man ikke sovende til.

- Jeg har brugt meget tid på det her og har delt daglige videoer i flere år. Jeg har lavet en masse collabs (samarbejder red.) med folk i hele verden og fløjet rundt til andre lande.

I sine TikTok-videoer har han promoveret brætspil, slik og nye biograffilm, hvor produkterne indgår naturligt, og hvor han skriver i teksten, at det er reklame.

Klik og se video fra Rasmus Kolbes TikTok her:

Rasmus Kolbe skyder på, at hans følgere typisk er mellem seks og 16 år.

For selvom man skal være 13 år for at oprette en profil på TikTok, viser den nyeste rapport fra DR's Medieforskning, at 20 procent af alle danske børn mellem 9-14 år er på TikTok.

Gør du dig overvejelser om, at dine reklamer henvender sig til børn?

- Jeg gør mig en masse tanker om, hvad for nogle kampagner jeg laver, fordi der selvfølgelig er forskel på, hvad man forstår og ikke forstår, når man er otte eller 12.

Synes du, der er noget moralsk forkert i at reklamere til små børn?

- Der er også otteårige, der ser reklamer på YouTube, i biografen og på Disney Channel. I sidste ende synes jeg, det er et opdragelsesspørgsmål fra forældrenes side.

Jeg synes, det er uhyggeligt, at en otteårig skriver, at jeg er en klam Istedgade-luder. Hvorfor kender barnet de ord?
Jennifer Chu

Bodyshaming i Danmark

Det med forældreopdragelse er Jennifer Chu helt enig i. Hun er aktiv TikTokker og oplever, at der er ekstremt meget bodyshaming i Danmark. Også når hun sammenligner med USA's TikTok, som hun følger tæt.

Selv har hun ikke tal på, hvor mange kommentarer hun har fået om, at hun er for fed. At hun ikke kan danse. At hun har bumser. At hun skal ændre alt ved sig selv.

- Det værste er, at det jo ofte er børn, der nærmest ikke kan stave, der skriver de her ting. Jeg synes, det er uhyggeligt, at en otteårig skriver, at jeg er en klam Istedgade-luder. Hvorfor kender barnet de ord? Det virker til, at mange børn døjer med deres selvtillid og selvværd, og at det går ud over andre.

Der er også videoer, som dr.dk har set, hvor unge piger og drenge på 14-15 år sviner Jennifer Chu til og opfordrer hende til at hoppe ud fra høje steder.

De kommer helt ind i børneværelset

Men ingen ved præcis, hvor de videoer havner henne, siger speciallæge Imran Rashid, som er ekspert i digital sundhed.

Som forfatter til flere bøger om børn og unge på sociale medier kan han godt se, at der er positive elementer i TikTok-appen. Den er god til at skabe sociale bånd, og den giver os lyst til at være kreative, aktive, danse og bruge kroppen.

Men det har også vist sig, at der er tilfælde, hvor børn, uden at vide det, er med i pornotrends, som Politiken beskriver.
Og det er alarmerende, mener Imran Rashid, som sammenligner det med at sende en flok børn alene til Las Vegas.

- TikTok er jo primært en kommerciel legeplads designet af voksne, men befolket af børn og unge, der efterligner de lidt mere professionelle dansere. For børn er det bare en sjov dans, men de ved ikke, hvor seksualiseret det er, eller hvorfor det giver flere likes. De ved bare, det virker.

Han peger på, at TikTok er et andet væsen, det er født i en anden kultur. Det er et kinesisk fænomen med helt andre regler, og han mener, vi bør spørge os selv, om den kinesiske techgigant varetager vores interesser - eller egne.

- De kommer helt ind i din stue eller børneværelset, uden vi aner, hvad de data bliver brugt til, hvad der bliver gemt, og hvem der kigger med. Det er meget problematisk, fordi der er så ekstremt mange kommercielle interesser, der styrer det, advarer han.

Imens fortsætter 20-årige Jennifer Chu ufortrødent med at lægge videoer op på TikTok. Hun synes kun, det gør appen mere interessant, at videoerne er optaget i folks egne stuer.

- Instagram er blevet ekstremt redigeret, og det føles slet ikke så personligt at poste et billede. På TikTok kommer jeg ind i andre folks boliger og ser deres værelser, og der er ikke så meget filter. Det føles, som om jeg er sammen med mine følgere på en meget mere personlig måde, som hun siger.