Nicolas er mentor for 15-årige Emil: Det er en rar følelse at gøre en forskel

Flere anbragte børn skal have et kærligt skub i retning af at få en ungdomsuddannelse. Det kan Lær for Livets mentor-ordning hjælpe dem med.

25-årige Nicolas er mentor for Emil. De mødes hver torsdag for at læse lektier, og så er de begge vilde med at se en god fodboldkamp.

Nicolas Kruse Dziegiel er mentor for 15-årige Emil, der ikke bor hos sine forældre, men hos en plejefamilie.

- Jeg læste helt tilfældigt om mentor-ordningen på Facebook, og jeg tænkte, at det måtte være hårdt for de her unge ikke at have nogle forældre til at være der og hjælpe én, fortæller 25-årige Nicolas.

-Mine egne forældre blev skilt, da jeg var to år, men de har altid været der for mig og hjulpet mig, når livet har været svært.

For livet har også vist tænder overfor Nicolas, der, før han blev mentor, arbejdede som selvstændig sælger. Men efter at han blev Emils mentor inspirerede det ham til at søge ind på pædagogstudiet.

- Jeg har haft mine udfordringer. Jeg har blandt andet lidt af epilepsi i ti år og har været indlagt mange gange, og jeg stammede meget, da jeg var teenager. Så jeg har haft perioder, hvor det har været rigtigt svært for mig i min opvækst.

Børnene har brug for ballast

Så det var tanken om, at de her udsatte børn ikke have den samme opbakning og ballast, der gjorde, at Nicolas meldte sig til mentor-ordningen.

- Emil bor cirka 20 kilometer fra, hvor jeg bor, og vi har kendt hinanden i halvandet år nu. Aftalen er, at jeg kommer hver torsdag eftermiddag i halvanden time for at læse lektier med Emil, der går i 7. klasse. Da jeg lærte ham at kende, var han kommet i en specialklasse, fordi den pædagog, der var tilknyttet ham i hans gamle klasse, var blevet sparet væk. Det var ikke ideelt.

- Vi begynder altid eftermiddagen med at lave lektier, og så slutter vi altid af med noget sjovt, han har lyst til – spiller playstation eller et andet spil.

Belønnet med fodbold

Efterhånden fandt Nicolas ud af, at Emil havde forskellige udfordringer. Han ville fx gerne blive god til at regne med brøker.

- Så lavede vi en ordning med, at når vi havde arbejdet med det et stykke tid, og han viste, at han havde rykket sig, så skulle han have en belønning.

Han valgte selv, at det skulle være en fodboldkamp, som vi skulle til sammen.

- Jeg er Brøndby-fan, så det blev mig, der valgte, at det var en af deres kampe, vi skulle se sammen. Men typisk for Emil, så blev han så vild med Brøndby, at han meget hurtigt kom til at lære meget mere om klubben end mig.

På et tidspunkt lavede de to også en aftale om, at Emil skulle forbedre sin læsning, og han valgte selv en bog om Brøndbys anfører, Daniel Agger. Så skulle han til hver torsdag genfortælle nogle kapitler for Nicolas. Og når bogen blev læst færdig, så skulle det fejres med endnu en kamp – med Brøndby, selvfølgelig.

- Men vi har også været i biografen flere gange, og vi går også til kampe sammen, uden at de er belønning for, at han har været god til at læse lektier – men simpelthen, fordi vi har haft lyst til at se en kamp sammen.

Med til at gøre en forskel

Nicolas ved, at han betyder meget for Emil. Resultaterne er heller ikke udeblevet, Emil er nemlig rykket tilbage til sin gamle klasse – og helt uden pædagog til at støtte sig i skolen.

- Emil er en kvik elev, han har bare meget krudt i rumpen, lyder Nicolas´ forklaring.

For nylig blev Nicolas også inviteret med til Emils dåb.

- Han var ikke blevet døbt som lille, og han ønskede selv at blive det, så jeg var med til hans fest – og det var faktisk den samme dag, at hans gamle klasselærer ringede og ønskede ham velkommen tilbage til klassen. Det blev jeg sindssygt rørt over.

- Det er en rar følelse at mærke, at jeg er med til at gøre en forskel. Og jeg kan mærke, at jeg har fundet min hylde ved at arbejde med mennesker, forklarer Nicolas, der i dag læser til pædagog.

Venner for livet

Nicolas Kruse Dziegiel er glad for, at han valgte at blive mentor. Hans gode råd til andre, der kunne have lyst er:

- Men man skal kun melde sig som mentor, hvis man har lyst til at være nærværende og til stede overfor barnet, de mærker jo med det samme, hvis man ikke har sjælen med, siger Nicolas, der har mulighed for at fortsætte som mentor for Emil i en årrække endnu – men som han siger: - Jeg har allerede sagt til Emil, at selvom jeg stopper som mentor en dag, så kan vi jo sagtens fortsætte med at være venner.

For nyligt arrangerede Lær for Livet en dag i Brøndby Fodboldklub, hvor børn og deres mentorer blandt andet mødte fodboldspilleren Daniel Agger. det var en stor dag for Emil, der herunder er fotograferet med sit store idol.

(© Lær for Livet)
Facebook
Twitter