Sådan motiverer du en skoletræt dreng

Interesse, udfordring, succes og konkurrence. Det nøgleordene, hvis du vil motivere en skoletræt dreng.

(Foto: colourbox.com © Colourbox.com)

”Jeg gider ikke gå i skole”, ”Det er så kedeligt”, ”Jeg kan ikke finde ud af det”, ”Jeg har ondt i maven”. Undskyldninger er der nok af, hvis man er en skoletræt dreng, som ikke orker at slæbe sig hen i skolen.

Men det kan altså lade sig gøre: I sommer samlede Løkkefonden 102 drenge i tre uger på Drengeakademiet. Drengene var flere år bagud fagligt, socialt isolerede og tæt på at få en diagnose. 95 af dem fuldførte.

På tre uger løftede drengene sig i snit med en læringseffekt, der svarer til to lærings-år i stavning og tre lærings-år i læsning og matematik.

Men hvad ved vi egentlig om det at motivere skoletrætte drenge? Professor Niels Egelund på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet fortæller:

Mød dem

Helt grundlæggende handler det om at møde de skoletrætte drenge dér, hvor de nu engang er. Altså møde dem på det niveau, de ligger på, uden fordomme. Start på en frisk, dér hvor de er, frem for at ”lægge til” alle de tidligere nederlag, de har haft.

Vis interesse

Vis interesse for dem ved at spørge dem, hvordan det går med skolearbejdet og lytte til, hvad de fortæller.

Små succes-oplevelser

Giv dem udfordringer, der lige nøjagtig kræver, at de skal stå lidt på tæer for at klare dem, men hvor sandsynligheden for, at de klarer udfordringen er overvældende stor. For så får de succes-oplevelser i løbet af dagen, og det er et meget vigtigt element. Så de ikke føler, at det kan være lige meget, hvor meget de anstrenger sig.

Hvis de hele tiden møder nederlag, så kan det komme til at knibe med deres selvværd, og så leder de efter en anden måde at få selvværd på, og det vil ofte være ved at lave ballade, for så kan de i det mindste sige, at ”Jeg er den frækkeste dreng i klassen”.

Konkurrence

Drenge er som regel meget glade for konkurrence. Med sig selv og med andre. Så hvis man kan lægge små tests og konkurrencer ind i undervisningen, vil det virke motiverende. Noget, der giver et talmæssigt resultat med det samme, så de kan måle sig – med hinanden og med sig selv. Lidt samme mekanisme, som når man i et computerspil optjener points eller færdigheder, når man klarer en udfordring.

Forældre-opbakning

Som forældre kan man hjælpe sin skoletrætte dreng på vej ved at vise interesse for deres skoledag og sørge for at spørg ham: ”Hvad har du lært i dag?”. For at få en dialog om det, han lærer henne i skolen.

Man kan vise en positiv attitude over for skolen, ikke tale nedsættende om skolen eller lærerne, og fortælle sit barn, at i skolen er det altså læreren, der bestemmer.

Og helt grundlæggende skal man som forælder selvfølgelig sørge for, at barnet er klædt på til skoledagen: Har sovet nok, har det rette tøj på, har madpakke med, har de rigtige bøger og andet udstyr med.

Facebook
Twitter