Unge ordblinde bliver ladt i stikken

Ny undersøgelse viser, at unge uden diagnose på ordblindhed mangler hjælp for at klare sig i skolen.

(© Colorbox)

Hver dag sidder tusinder af børn i skolen og kæmper med bogstaver, som slet ikke giver mening for dem.

Op imod hver tiende barn lider af forskellige grader af ordblindhed. Med den rette hjælp kan de klare sig lige så godt i skolen som andre, men mange kommuner anerkender slet ikke deres handicap.

Regeringen vil gerne have, at 95 procent af de unge får en uddannelse. Men mellem 8 og 10 procent har så svært ved at læse, at man siger, de er ordblinde.

De unge ordblinde gerne tage en uddannelse, men ikke med mindre, de får hjælp.

Den hjælp kan være en IT-rygsæk. Den består af en bærbar computer med programmer, der hjælper med at stave, og en scanner der kan scanne tekster og læse dem højt.

Anerkender ikke ordblindhed

Undervisningsministeriet er på vej med en test for ordblindhed. Testen skal være færdig næste år, men indtil da er det meget vilkårligt, om ordblinde børn får hjælp.

- Nogle kommuner anerkender slet ikke ordblindhed som et handicap, siger Niels-Henrik M. Hansen fra Center for Ungdomsforskning.

Han er medforfatter til en bog om flere end 2500 unge ordblindes liv, som udkommer i dag på Roskilde Universitetsforlag.

I bogen fortæller mange af de unge, at manglen på en diagnose betyder, at de ikke får hjælp.

Ramt på selvtilliden

Bogen viser, at mange børn med læsevanskeligheder bliver sat bagest i klassen i skolen.

- Jeg blev bare opfattet som utrolig doven og sjusket i forhold til lektiearbejde, siger 15-årige Anna i bogen.

Når de unges handicap ikke bliver anerkendt, får det afgørende negativ betydning for deres selvopfattelse.

40 procent af de unge siger i bogen, at deres selvtillid var lav eller meget lav, inden de blev mødt med anerkendelse og hjælp.

Efterskolen hjalp

Selvtilliden vokser til gengæld med raketfart, når de så kommer for eksempel på en efterskole, som er specialist i at hjælpe elever med læsevanskeligheder.

- Da jeg startede på efterskole, sad jeg og læste ’Søren og Mette’ og kunne ikke stave mig igennem. Et halvt år efter kunne jeg læse tykke bøger. De gav mig selvtillid på relativt kort tid, fortæller Astrid på 26 år i rapporten.

   

Facebook
Twitter