On demand-tjenester hitter: Vi køber os til mere tid

Hvem gider at bruge tid på at ordne vasketøj eller købe børnetøj, når man kan få det leveret til hoveddøren?

Der findes nu et hav produkter, som du løbende kan få leveret til din hoveddør. Nogle 'tager sig af de praktiske ting', mens andre 'overrasker'. Screenshots fra udvalgte on demand-virksomheders hjemmeside.

Danske forbrugere er for alvor ved at få øjnene op for at abonnere på hverdagsservices og få produkter leveret automatisk til hoveddøren.

- Vi vil gerne slippe for at gøre de ting, vi synes er kedelige. Vi vel hellere bruge mere tid på arbejde og fritidsaktiviteter, hvor vi kan realisere os selv, siger Dorte Wimmer, forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia, der er et videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd..

- Derfor ser vi nu en opblomstring af flere tilbud til de travle forbrugere.

Dorte Wimmer forklarer, at tendensen har forplantet sig i et bredt spektrum af produkter, for eksempel bilvask, undertøj, opbevaringsløsninger, postkassekaffe, vasketøj, blomster, kæledyr, cykellapning, kunst og så videre.

Fælles for tjenesterne er, at de typisk bliver leveret af mindre virksomheder, som driver udviklingen af de nye tilbud med en ambition om, at forbrugeren skal have let adgang til ydelser, der er skræddersyet til individuelle behov - såkaldte on demand-produkter.

- Fordelen er, at vi kan få lige præcis de produkter, vi gerne vil have, siger Dorte Wimmer.

Lavpraktisk fungerer det ved at, at kunden indgår en abonnement-aftale med virksomheden, som så herefter trækker et fast betaling og leverer produktet i en rytme alt efter behov.

Udviklingen drives af mindre firmaer

I en rundspørge blandt 11 nye, danske virksomheder, som tilbyder on demand-produkter, som DR Nyheder har foretaget, melder samtlige om stigende salgstal og interesse fra danskerne.

En medarbejder hos Gobox har afhentet et en række bokse, som en kunde har fyldt med ting, der ikke var plads til i hjemmet. (© Gobox)

Hos opbevaringsfirmaet Gobox, der afhenter, opbevarer og tilbageleverer dine egne ting til døren, fx vintertøjet eller arvestykkerne, er antallet af ’indleverede enheder’ steget med 116 procent siden marts sidste år - firmaet ønsker ikke at oplyse de konkrette tal.

- Det handler om at gøre det så nemt for forbrugeren som muligt. Med vores app kan man for eksempel nemt bestille specifikke ting hjem igen, når man står og har brug for det, siger Felipe Kasinsky, direktør i Gobox, om årsagen til firmaets succes.

Virksomheden glatteben.dk, der leverer skrabere til kvinder på månedsbasis, kan mærke at markedet for on demand-produkter er modent i Danmark, når de ser på spørgsmålene fra deres 200-300 faste abonnenter.

- Vi får nu kun få spørgsmål, der går på selve abonnement-delen. Nye kunder tager efterhånden leveringsmetoden og konceptet for givet, siger Andrea Luth, der en af to stiftere af glatteben.dk

Trods indbyrdes konkurrence kan de små virksomheder ifølge Dorte Wimmer drage fordel af hinanden.

- De modner markedet for hinanden. Er det en succes, så skal de store virksomheder nok melde sig på banen, siger hun.

Sætter mændenes dårlige samvittighed i system

DIBS, der blandt andet udvikler automatiske betalingsservice til over 15.000 virksomheder, rapporterer lige nu om en stigning i efterspørgslen hos virksomheder, der vil levere produkter i abonnementsform og derfor overgå til automatisk korttræk.

Af hensyn til konkurrence vil DIBS ikke sætte konkrete tal eller navne på de nye virksomheder, men henviser til seneste eksempel blandt deres kunder, Posy.dk, der er Interfloras bud på en on demand-tjeneste, hvor du får leveret friske blomster på ugebasis.

- Vi følger en af de største tendenser i verden, når det gælder nye måder at handle på, siger Søren Flemming Larsen, administrerende direktør i Interflora.

- Med vores nye blomsterabonnementer til mærkedage, som fx fødselsdag og morsdag, giver vi mænd en mulighed for at sætte deres dårlige samvittighed i system. Vi husker det, du plejer at glemme.

Hos posy.dk findes der lige nu tre forskellige typer buketter, du kan få leveret til døren. Her er det 'mark-style'. (© Interflora / Posy.dk)

Han forklarer, at Posy.dk specielt henvender sig til unge kvinder, der ønsker at forkæle sig selv.

Interflora fokuserer på, at det skal være bekvemt, og ifølge Søren Flemming Larsen består det blandt andet i åbenhed i aftalen mellem kunden og virksomheden.

- Det skal være lige så nemt at tilmelde sig, som det skal være at afmelde sig.

Vil jeg lade andre vælge min aftensmad?

Hos en anden af DIBS kunder, Aarstiderne, kan man også nu for alvor mærke en øget interesse for on demand-produkter.

Aarstiderne har siden 1999 leveret ugentlige måltidskasser til danske familier. I det første tre måneder af 2016 har virksomheden oplevet en stigning i kundetilgangen på 30 til 40 procent.

- Det, man køber hos os, er tid. Vores kunder skal ikke tage stilling til aftensmaden og vil samtidig gerne inspireres, siger Mette Andersen, marketingschef hos Aarstiderne.

Kasse med økologiske råvarer fra Aarstiderne. Virksomheden leverer ugentlige over 40.000 måltidskasser til danske familier. (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN © Scanpix)

Hun forklarer, at det handler om at opbygge gensidig tillid mellem virksomheden og kunderne.

- Vores kunder fortæller, at den største barriere for at vælge os, er tanken om slippe kontrollen og lade en anden bestemme, hvad der skal serveres til aftensmad, siger Mette Andersen.

- Når de så har fået tillid til, at vi kan finde ud af at træffe de rigtige valg på vegne af dem, så har vi også mulighed for at komme ind og overraske. Og netop inspiration er også de eksisterende kunders største argument for at blive hos os.

Amerikanske 'first movers'

Ligesom ved mange andre nye tendenser herhjemme, så er 'det nye' allerede ved at blive hverdag for amerikanerne.

Det er også tilfældet for on demand-produkter.

- I USA har man været i gang noget tid. Der er et stort marked, og der sker meget innovation inden for især detailhandel. Det er altid et godt marked at kigge på, siger Dorte Wimmer.

Amerikanerne kan blandt andet få leveret vitaminer, parforholdskasser, hygiejnebind og dyrelegetøj til hoveddøren - ting som måske også snart bliver tilgængelige for danske forbrugere, på samme måde som on demand-streamingstjenesterne Netflix og HBO også er blevet en del af vores hverdag.

https://twitter.com/BuluBox/status/706928173414555648

Koncepterne fra virksomheden Bulu Box er populære i USA. De amerikanske kunder kan få skræddersyet kosttilskud og vitaminer til deres personlige behov.

Det skyldes også stærk inspiration fra et koncept i USA, at stifterne af det danske firma Washa, som løbende leverer og afhenter vaske- og rensetøj direkte hos kunden, valgte at starte op i 2014.

I dag har Washa 3.000 ordrer om måneden og har en målsætning om at nå op på 18.000 ordrer ved udgangen af 2017. Virksomheden har selv ambitioner om at udvide forretningens kundekreds til udlandet.

- Vi opererer p.t. kun i hovedstadsområdet, men vil gerne udvide forretning til at dække hele landet og udlandet, fx Amsterdam og England, siger Jannick Christensen, ansvarlig for drift og kundesupport i Washa.

Netop kombinationen af danske og udenlandske værdier kan være en succesfuld opskrift, mener forbrugerekspert Dorte Wimmer.

- Man skal huske den danske kultur og værdier og se, om produkterne passer til måden, vi lever på. Men med en god idé og et international udsyn, så har man en god fornemmelse for, hvor markedet er på vej hen, siger hun.

https://twitter.com/seeannsave/status/722950571599142912

Firmaet Munchpak er har fået stor succes i USA. De leverer slikpakker på abonnementsbasis.