BREVKASSE Er det bedst at træne ofte i kortere tid?

Giver det mest at træne flere gange i kortere tid eller færre gange i lang tid?, spørger en bruger.

Hvor længe og hvor ofte, du vil træne, afhænger meget af, hvad du vil opnå med din træning, siger motionsekspert Marina Aagaard. (© COLOURBOX)

"Jeg har på det sidste gået og funderet lidt over, hvorvidt det er bedst for kroppen at træne eksempelvis fire gange om ugen i én time ad gangen, eller om det giver samme udbytte at træne to gange om ugen i to timer ad gangen?

Jeg har haft svært ved at finde svaret på nettet, så nu håber jeg at i vil svare på mit spørgsmål."

SVAR:

Det enkle svar er, at de to måder giver ikke samme udbytte. Hvad der er mest hensigtsmæssigt for kroppen, er til gengæld et godt spørgsmål.

Træningsplanlægning er et komplekst puslespil, der påvirkes af mange faktorer, blandt andre:

  • Formål med træningen

  • Træningstype, løb, cykling, styrke, dans, yoga o.l.

  • Øvelsessammensætning og rækkefølge

  • Form

  • Helbred

  • Træningsalder

  • Restitution; hvile, søvn, kost m.m.

  • Motivation

  • Andre forhold såsom job/studie, fritidsaktiviteter, mulige træningstider etc.

For mange motionister vil 4 x 1 time om ugen – hvis man har fire dage til rådighed – være at foretrække frem for 2 x 2 timer.

Kroppen har godt af regelmæssig træning og man præsterer bedre, når kroppen er frisk, dvs. kortere træning. Træner man meget længe, bliver man træt og yder ikke optimalt; effekten mindskes og risikoen for akutte skader eller overbelastningsskader øges muligvis.

Gør det, der passer i dit program

Hvor ofte, man kan eller skal træne, afhænger af mål, behov og lyst. Fx kan det i perioder være mest fordelagtigt at træne fire gange om ugen og i andre perioder to gange pr. uge.

Hvor længe, man kan eller skal træne ad gangen, afhænger fx af, hvad man vil opnå og hvor hårdt, man træner. Hvis man vil løbe maratonløb, skal man ud over kortere distancer også løbere længere distancer, dvs. længere tid ad gangen.

I styrketræning er det normalt bedst at træne i kortere tid, under ½-1 time, for at hjerne og muskler er friske og kan præstere bedst muligt, når træningen er tung og kompleks.

I bodybuilding trænes der af og til længe ad gangen, omkring 1½-2 timer for at belaste musklerne med en meget stor træningsmængde. Det er tidskrævende specialtræning, men kan gå i perioder (med maskinøvelser og enkle frivægtsøvelser).

Er man glad for at gå til holdtræning og er der to hold i træk, som man brænder for at deltage i, så kan det være mest fordelagtigt at træne de to timer i træk og eventuelt holde træningsfri næste dag.

Så kan man gøre det samme senere på ugen eller tage to dage, hvor man kun tager en enkelt holdtime per dag. Der er mange muligheder...