BREVKASSE Er gåturen lige så effektiv som løb?

Som udgangspunkt er det korrekt, at både gang og løb er lige effektivt - og så alligevel ikke. Læs mere om hvordan du beregner dit kalorieforbrug under strabadserne.

Huhej, hvor det går! Men forbrænder man lige så mange kalorier på gåturen som ved en løbetur? (© COLOURBOX)

Spørgsmål til brevkassen:

En af mine venner, som er ekspert inden for fysik, har fortalt mig, at ens kalorieforbrug er fuldstændig ens, om du går eller løber f.eks. fem kilometer. Jeg tror naturligvis på, hvad han siger, men for mig lyder det ikke logisk, at man ikke forbrænder mere ved en hård løbetur på fem kilometer end ved en normal gå-tur på fem kilometer.

Er min vens påstand korrekt?

Svar fra Marina Aagaard:

Det er en almindelig antagelse, at uanset om man går, jogger eller løber en kilometer, så forbrænder man det antal kalorier, som man vejer i kilo.

Vejer man 80 kilo, vil det svare til omtrent 80 kalorier pr. kilometer, og ved et typisk fem kilometer-løb - 5x80 kalorier - hvilket svarer til cirka 400 kalorier. Der burde så være samme kalorieforbrug på en fem kilometers gåtur, men det ser jeg sjældent i praksis.

Årsagen til antagelsen, om at forbrændringen er den samme ved gang og løb, er, at man i udregningen tæller hvilestofskiftet med i regnskabet. Da det tager dobbelt så lang tid at gå distancen, kommer det til at betyde, ved en løselig afrunding af tal, at kalorieforbruget ved gang og løb ligner hinanden.

Især hvis man går rigtig hurtigt, hvilket de færreste mennesker gør. De fleste går i moderat tempo, og alternativt begynder de at løbe ved en vis hastighed.

Ekstra bonus ved løb

Man får et mere reelt billede af forskellen på forbrænding under gang og løb, når man ser bort fra hvilestofskiftet og ser på det reelle træningsarbejde.

Ved eksempelvis almindelig gang sammenlignet med løb, fx gang med 5 km/t og løb med 10 km/t, så tilbagelægger man den dobbelte distance på den samme tid og forbrænder cirka det dobbelte per løbet kilometer.

Desuden får man den ekstra bonus ved løb, at forbrændingen er ekstra forhøjet i nogle timer efter turen. Et fænomen, der kaldes efterforbrænding eller EPOC, Excess Post-Exercise Oxygen Consumption, som er højere efter træning med høj intensitet end ved lav intensitet (og samme varighed).

Hjemmesiden, motion-online.dk, har en beregner, som tydeligt viser forskellen mellem antal forbrændte kalorier ved gang og løb henholdsvis med og uden hvilestofskiftet med i beregningen. Tjek beregneren her:

Facebook
Twitter